Tilbake til fremtiden
Kyst.no tok turen til Nagelld i Åsane, for å se på hvilke muligheter som finnes innenfor 3D modellering, animasjoner og virtuell virkelighet til bruk i havbruksnæringen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er noen svært engasjerende personer vi møter på lokalene hos Nagelld, daglig leder Helge Bjordal og hans kollega Rolf Mork-Knudsen som er markedsansvarlig. De lever og ånder i en verden der det finnes svært få begrensninger, men et hav av muligheter. Dersom du kan tenke det, er sannsynligheten svært høy for at disse karene kan lage det.
Fra serviett til 3D-modell
Bjordal forteller at det som ofte kan starte som en idè eller en skisse på en serviett fra et selskap, enkelt kan transformeres til en håndfast 3D-modell, eller en animasjon som selskapet kan benytte seg av. Arbeidet til Nagelld er i stor grad å få selskapene til å forstå hvilke muligheter som faktisk eksisterer, noe de forklarer at mange blir paff av.
For den som måtte lure, forklarer Bjordal at virtual reality betyr at du tar på deg en maske, og forsvinner inn i en annen verden. Du ser ingenting av den verdenen der du egentlig fysisk er.
- Du har også augmented reality. Det går på at du eksempelvis tar på deg en brille, der du ser verden rundt deg. Jeg ville sett dere, men samtidig ville det poppet opp grafikk i omgivelsene rundt oss. Det kan være et havbruksanlegg som da legger seg på bordet her, og så kunne vi alle sittet med brillene våre og sett på dette anlegget, forklarer han.
Nettopp virtual reality er en stor del av det Nagelld holder på med, og som Norsk Fiskeoppdrett fikk teste denne dagen. Selskapet opplever en økende etterspørsel blant kunder i havbruksnæringen på dette området, og det finnes et flust av muligheter for ulike måter å presentere havbruksanlegg, båter og lignende på.
Gir uante muligheter
Vi tar steget inn i VR-delen av Bergen Holodecket til Nagelld og partnerene HP, Rainfall og Maritime Bergen, der det er en kvadratisk boks med sensorer på veggene, hvor man kan oppleve den fulle effekten av virtual reality. Hardwaren er det HP som står for.
I det masken kommer på, er det som om man brått ikke lenger befinner seg i rommet, men i stedet står midt ute på et av Lingalaks sine anlegg, som denne “plattformen” er modellert fra. Det hele er hyperrealistisk, og ved hjelp av en kontroll i hånden, kan man enkelt hoppe fra merdkanten og opp til for eksempel fôrflåten, eller dypt ned i merden, der man kan gå og vandre blant laksen. Ved hjelp av tastetrykk kan man også få opp informasjon om de ulike komponentene som befinner seg i anlegget.
Bjordal forteller at det henger VR-briller på begge visningssentrene til Lingalaks. Dette gjør at publikum og folk som kanskje bare har sett laks i kjøledisken, kan få en bedre forståelse for hvor laksen kommer fra, og hvordan den typisk produseres på et anlegg i Norge.
Les hele saken her i NFexpert4.