MV Kryssholm er mest sannsynlig et av verdens første hybride bulkskip. Her er det avbildet til kai i Kragerø mai 2021. Rederiet Bio Feeder har lang erfaring med frakt av fiskefor og MV Kryssholm skal inn i kontrakt med fôrprodusenten Biomar fra juli. Foto: Bio Feeder.

Verdens første hybride bulkskip er nå i drift

Rederiet Bio Feeder transporterer fiskefôr og har nå mottatt det som mest sannsynlig er verdens første hybride bulkskip, etter de i 2020 inngikk en ny kontakt med fôrprodusenten BioMar som medførte ombygging av skip med mer innovative, energieffektive og miljøvennlige løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet Bio Feeder AS holder til i Austevoll kommune og har fem fôrbåter i flåten sin. Disse er Kryssholm, Terneskjær, Vågsund, Eidholm og Pirholm, som alle er NOR-registrerte. Selskapet har siden 2008 i hovedsak drevet på kontrakt for fiskefôrprodusenter, og er et av landets største innenfor dette området.

Store miljøgevinster

Daglig leder Nils Tore Øpstad Melingen sier til Kyst.no at det etter mange år med hardt arbeid og særlig dyktig mannskap ble i 2020 inngått ny langtidskontrakt med fiskefôrprodusenten BioMar for skipet Kryssholm.

- Rederiet har siden starten hatt flere lange kontrakter for Biomar. Kryssholm ble i forbindelse med kontrakten bygget om som et av verdens først bulkskip med hybrid fremdrift. Ombyggingen av Kryssholm vil gi store miljøgevinster og kostnadsbesparelser, samt vil driften av skipet bli mer energieffektivt og miljøvennlig. En fornying av flåten og valg av fremdriftsmetode er strategiske beslutninger som vil bidrar til å sikre kontrakter og arbeidsplasser i mange år frem i tid, sier daglig leder engasjert. 

Daglig leder Nils Tore Øpstad Melingen har jobbet aktivt med oppfølgingen av ombyggingen av bulkskipet og var 165 dager om bord på bulkskipet som låg koronafast i Polen, og forteller det var godt å komme tilbake til Norge. - Jeg feiret faktisk både jul, nyttår og påske om bord, flirer han. Her er et dagsferskt bilde der han i skrivende stund er på vei ut av Skudenes med ett av deres andre fartøy Pirholm. Foto: privat.

Starter opp i sommer

Oppstarten av kontrakten med forprodusenten Biomar er satt til 1.juli 2021. Frem til den datoen går skipet i spotmarkedet.

- Kontrakten med Biomar er på seks måneder i året fram til og med 2026, med muligheter for forlenging. Resterende seks måneder skal skipet gå for Wagle Chartering, sier Øpstad Melingen.

Bio Feeder-sjefen skryter av mannskapet sitt som han mener er utrolig dyktige.

- De gjør en veldig god jobb og har etter mange år i fôrfrakten opparbeidet seg viktig erfaring i denne bransjen. Det har vært med å sikre oss nye kontrakter. 

Var om bord hele perioden

Kryssholm ble bygget om på verftet PTS i Szczecin i Polen i løpet av høsten 2020 og våren 2021. Rederiet har benyttet dette verftet ved flere større ombygginger tidligere. Men ombygging av Kryssholm i Polen midt i koronapandemien forteller han har vært vanskelig.

- Vi har bygget om flere skip tidligere, også på samme verftet. Denne gangen krevde det en helt annen tilstedeværelse og oppfølging for å sikre fremgang.Det var krevende å gjennomføre ombyggingen i Polen i denne perioden. Landet var et av de hardest rammede av korona i mars og april i 2021. Det var blant annet et utbrudd av korona på verftet og om bord skipet. Dette i tillegg til forsinkelser ved levering av diverse utstyr medførte at skipet forlot Polen ca. to måneder senere enn planlagt.

Her er Nils Tore Øpstad Melingen avbildet på julaften 2020, som han feiret om bord på Kryssholm i Polen. Foto: privat.

Daglig leder har jobbet aktivt med oppfølgingen av ombyggingen av bulkskipet og forteller til Kyst.no at han var 165 dager om bord på bulkskipet som låg koronafast i Polen, og forteller det var godt å komme tilbake til Norge.

- Dette viste seg tidlig å være nødvendig for å hindre ytterligere forsinkelser og økte kostnader. Fornying av flåte og valg av nye innovative løsninger er strategiske beslutninger som har bidratt til lange kontrakter for rederiet og mer miljøvennlige skip. 

Han skyter inn at han feiret faktisk både jul, nyttår og påske om bord. 

Landstrøm under lasting

Skipet vil benytte landsstrøm under lasting og batteriene vil delvis også bli ladet fra landsstrøm.

- Alt er tilrettelagt for at skipet skal ha elektrisk gravemaskin om bord, noe som vil monteres om bord iløpet av 2022.

Vil minimere miljøpåvirkningene

Leif Gunnar Sandvik, Business Development Manager Norway at RINA sier de er alltid takknemlige for å ha sjansen til å støtte redere som ønsker å minimere innvirkningen av skipene deres på miljøet.

- Bio Feeder valgte RINA for å bistå Kryssholms konvertering, og vi sørget for at vi brukte all vår tekniske kunnskap på designgodkjenning og tilsyn på verftet. Dette prosjektet er et konkret og vellykket resultat av de nyeste teknologiene som brukes på et eksisterende fartøy. Vi i RINA er stolte av å ha vært en del av dette og gleder oss til fortsatt godt og spennende samarbeid med eieren Bio Feeder AS, sier han. 

Kryssholm:

  • Lengde: 89,9m
  • Bygget i 2011
  • Gross tonn: 2878
  • Ombygging foregikk på verftet PTS Ltd i Szczecin Polen.

Oppdatert med dynamisk posisjonering

Ombyggingen er gjennomført i regi av daglig leder, men med god hjelp fra viktige leverandører. Det 10 år gamle bulkskipet hadde opprinnelig lasterom på 5.400 kubikkmeter. Nå er det på 5.000 m3, men skipet kan fortsatt ta 3.750 tonn stein, fiskefôr eller annen last.

Han forteller at Kryssholm har beholdt opprinnelig fremdriftssystem, men har lagt til batteripakke med egen fremdriftslinje. Dette gjør at skipet kan operere svært effektivt ved anløp og laste- og losseoperasjoner, som det er mange av på et fiskefôrskip. Skipet har dynamisk posisjonering (DP) og ved bruk av batteriet vil en kunne holde skipets posisjon uten at ordinær motorkraft tas i bruk. 

Nytt maskinrom

Kryssholm har beholdt opprinnelig fremdriftssystem, men har lagt til batteripakke med egen fremdriftslinje. Dette gjør at skipet kan operere svært effektivt ved anløp og laste- og losseoperasjoner, som det er mange av på et fiskefôrskip. Foto: Bio Feeder

Det er også bygget nytt maskinrom fremme i skipet med ny hovedtavle, tre nye Scania generatorer på 500 kW hver og batteripakke på 500 kW. Batteriene blir ladet fra akselgeneratoren som kobler hovedmotor akter og hovedtavle.

Skipet har 8-sylindret MaK hovedmotor på 2010 bhk med gir og akselgenerator. Energilagringssystemet har en ytelse på 500KW og kapasitet på 254Kwh med muligheten for en dobling i fremtiden. En skal med hjelp av batterianlegget både øke redundansen i systemet samt optimalisere driften under de ulike driftsmodene til fartøyet. Skipet har tre Scania hjelpemotorer, installert renseanlegg for ballastvann (BWT) og Selective Catalytic Reduction (SCR-anlegg) for reduksjon av NOx-utslipp

- I tillegg til allerede nevnte leverandørene i prosjektet er det flere som har vist stor fleksibilitet og vilje for å få gjennomført ombyggingen under utfordrende omstendigheter. Austevoll El Installasjon AS er en av disse, og har blant annet hatt ansvaret for elektrisk spesifikasjon og dimensjonering av generatorer, hovedtavle og batterianlegg i tillegg til, prosjektoppfølging og elektrisk installasjon av systemene, forteller Øpstad Melingen. 

Austevoll Elektro har levert ny hovedtavle, power management system, energilagringssystem og IEC landstrømstilkobling i forbindelse med moderniseringen av Kryssholm. Det er lagt til rette for spesialtilpasset integrasjon av nye hjelpemotorer, thrustere, fremtidig elektrisk gravemaskin og skipets eksisterende installasjoner for best mulig samspill med Austevoll Elektro sitt energilagringssystem og optimalisering av driften.

Han påpeker at fra automasjonsanlegget vil en ha den fulle oversikt over anlegget med mulighet for mode valg eller manuell betjening dersom dette er ønskelig. Man har også en moderne alarmhåndtering av de alarmer som er i kraftsystemet og presentasjon av diverse driftsdata.

Innovasjon Norge har vært sentral i økonomisk finansieringen av skipet og ombyggingen.  

Lighthouse Ship Management AS har management på skipene i rederiet Bio Feeder, i tillegg til skipene knyttet til fire andre rederi. Totalt er dette 11 frakteskip. Flere av disse har den siste tiden fått installert SCR-anlegg.