Vil digitalisere sjømathandelen
Gründerjulepresangen: JET Seafood ønsker å digitalisere prosessen rundt handel av sjømat, og vil øke informasjen for både kjøper og selger.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vinneren av årets Gründerjulepresang skal snart kåres, og av alle som søkte til konkurransen, er det nå plukket ut seks finalister. Disse vil Kyst.no presentere i de kommende dagene frem mot torsdag, da den heldige vinneren skal kåres.
Nytt i år er det at finalistene har fått pitchet sin forretningsidè fremfor en jury bestående av aktører fra havbruksnæringen.
Først ut er selskapet JET Seafood.
Kort fortalt bygger selskapet en digital handelsplattform hvor kjøpere og selger kan møtes og få oversikt over markedet og handle laks og annen sjømat.
- Vi digitaliserer samtidig mange av prosessene rundt handel av sjømat, blant annet dokumentasjon, logistikk og finansielle løsninger, forteller daglig leder Eirik Talhaug til Kyst.no.
Han sier de skal komme til å fungere som en handelsplattform der en selger kan møte en rekke kjøpere og omvendt.
Selskapet mener at ved å øke informasjonen om både kjøper, selger, produkt og pris vil de bidra til å fremme norsk laks og sjømat. Samtidig har de også fortsatt å ansatte, og skaper dermed arbeidsplasser.
Håper på positivt marked
Selskapet ble stiftet i november 2017, men i følge Talhaug begynte det ikke å skyte fart før februar 2018. JET Seafood teller nå fire stykker, men er nå på leit etter to nye ansatte.
- Vi håper å være ni i slutten av året, dersom det går bra og vi får inn den kapitalen vi trenger, slår han fast.
Pitchingen foran de utvalgte dommerne synes Talhaug gikk bra, og mener at de har en bra case å vise til.
- Det har flere av de andre konkurrentene våres også. Det er flere spennende selskaper, med vid forskjellig tankegang.
Få bransjen til å tenke nytt
Daglig leder i selskapet synes det blir uhyre spennende nå å se om det er Jet Seafood som stikker av med premien.
- Det ville vært fantastisk å vinne. For det første får vi jo inn mye penger, samtidig som man får juridisk hjelp, hjelp til å fikse profilen og så videre. Men det betyr også at man får vise seg frem på konferansen på torsdag, og får god PR. Man får mye indirekte også, dersom van vinner, poengterer han.
Den største utfordringen mener han blir å få bransjen til å tenke nytt, og handle på en annen måte.
- Vi tror ikke alle kommer til å handle gjennom oss, men at en del kommer til å handle via oss er det vi håper og tror på. Nå har jo bransjen åpnet øynene for å gjøre ting annerledes med måten de digitaliserer på sjøsiden på. Det virker som det er en generasjonsskifte innenfor laks og sjømat, og man er kanskje mer tilbøyelig til å ta i mot nye metoder.
Ambisjonen til selskapet sier han er å bli en global aktør.
- De fleste kjøperne sitter i utlandet, så den første handelen kommer nok til å skje mellom en nordmann og et utenlandsk selskap, legger han til.