Salmoncuts demonstrerer produktet sitt fremfor dommerne. Fra venstre: Andrè Skoge og Stian Trellevik. Foto: Ole Andreas Drønen

Vil utnytte alle delene av laksen

Gründerjulepresangen: Salmoncuts vil utnytte en større andel av laksen, enn det som blir gjort i dag, og sier produktet deres har stort potensial i Asia og Øst-Europa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vinneren av årets gründerjulepresang skal snart kåres, og av alle som søkte til konkurransen, er det nå plukket ut seks finalister. Disse vil Kyst.no presentere i de kommende dagene frem mot torsdag, da den heldige vinneren skal kåres.

Nytt i år er det at finalistene har fått pitchet sin forretningsidè fremfor en jury bestående av aktører fra havbruksnæringen.

Salmoncuts er en nyoppstartet bedrift, bestående av Andrè Skoge og Stian Trellevik. De har erfaring fra eksportselskap, og ønsker å omdefinere avskjæret fra filetfabrikkene fra bi-produkter som for det meste går til fiskeolje, til en matvare som er høyt etterspurt i Asia og Øst-Europa. Selskapet mener at på denne måten blir en langt høyere prosentandel av laksen utnyttet til menneskeføde, noe de understreker er viktig for bransjens omdømme og bærekraft.

Container på plass

Problemet mener de for mange filetfabrikker er at volumene er for små til at det lønner seg å pakke i pappkasser, sjokkfryse og lagre på egen eller eksternt fryselager, til man har 26 tonn, som det er plass til i en container.

Selskapet har fått pakkerom og sjokkfrys på en filetfabrikk utenfor Bergen, hvor de har startet å pakke buklister av laks, hoder og ryggbein, de skal også prøve å pakke lakseskinnet og brunfett.

Ideen deres er å pakke avskjæret på denne fabrikken, samt samle inn fra de andre fabrikkene på Vestlandet som ikke har kapasitet til å pakke selv.

- Vi skal ha en container stående utenfor fabrikken og stue etter hvert som vi pakker, forteller de.

Pakke, pakke, pakke

Det var konen til Andrè Skoge som tipset karene om gründerjulepresangen, og oppfordret dem til å søke.

- Vi er veldig glad for å være blant finalistene, forteller Stian Trellevik til Kyst.no

Rolf Mork-Knudsen i Nagelld, noterer så blekket spruter under pitchingen. Foto: Ole Andreas Drønen

Han sier de nå skal pakke alt de klarer av «Salmoncuts», både dag, natt og helg.

- Vi skal fylle opp containeren og få den solgt, og så får vi se på sikt om vi blir nødt til å ansette en til på heltid.

Begrensninger i pakkekapasitet

- Slik situasjonen er i dag jobber Trellevik 100% og tar seg av innkjøp, salg og pakking, mens Skoge tar seg av merkevaren.

- Ambisjonen er at vi skal bli stor på dette. Begrensningen per i dag er pakkekapasiteten der vi er nå, vi har fire og et halvt tonn frysekapasitet. Etterhvert må vi få en større pakkekapasitet, og vi har vært og sondert terrenget både i inn og utland allerede, forteller Skoge.

Kompisene sier alt i gründerjulepresangen vil komme godt med, dersom de skulle stikke av med seieren.

- Vi trenger den hjelpen som er i den presangen. Alt i den pakken er akkurat det vi trenger. Patent og design blant annet, det har vi ikke mye tid til. 

Når det kommer til merkevarebygging, er de svært opptatt av at produktet deres skal være «Salmoncuts», og ikke kalles et bi-produkt, som de mener har mer negative assosiasjoner med seg.

Om det er «Salmoncuts» som vinner eller ikke, det får vi vite kommende torsdag.

Les også om de andre nominerte: