Arve Gravdal CEO i Niri, med den lukkede produksjonsenheten i Skottland. Foto: Niri

Verdens største oppdrettstank for laks er klar

Niri Scotland Ltd, som er eid av Niri ELF AS i Norge, har satt i drift den første oppdrettstanken ved sitt anlegg nær Campbeltown i Skottland. Oppdrettstanken, som har et volum på 1 600 m3 er etablert i en nedlagt flyhangar ved Machrihanish Airbase, vest i Skottland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kyst.no har ved flere anledninger skrevet om det landbaserte anlegget som har vært under planlegging i Skottland. Arve Gravdal, gründer og ansvarlig for ideen bak konseptet, er godt fornøyd med det nye anlegget. Han sier i en melding at Niris teknologi er forskjellig fra all annet kjent landbasert oppdrettsteknologi og bygget for industriell produksjon av laks. Han legger til at det i de siste årene har vært en rivende utvikling av komponenter til landbaserte smoltanlegg som har ført til at niriteknologien er blitt mer pålitelig og billigere å bygge og drifte.

I Niris anlegg renses og resirkuleres vannet uten å pumpe i høyden og uten å ta vannet ut av tanksystemet. Dermed har anleggstypen mange likhetstrekk med de nye lukkede sjøanleggene som nå utvikles i Norge men har i tillegg også eget renseanlegg inne i selve tanken.

Hver tank er en selvstendig, uavhengig oppdrettsenhet. Anleggene er derfor billige og drifte og bygge og kan komme i drift raskt.

Neste generasjon Niri-anlegg vil være med isolerte vegger og tak og som ikke trenger å bygges inne i egne haller. Med prefabrikkerte komponenter og enkel konstruksjon vil byggetiden være kort, spesielt når det bygges mange tanker på samme lokalitet. Disse tankene vil bli fem ganger større enn den som er satt i drift i Skottland og er allerede ferdig utviklet.

Ved å sette ut stormsolt kan man høste to generasjoner laks i året. To av denne type tanker vil være tilstrekkelig, selv med moderate fisketettheter, å høste den samme mengde laks som man kan med én oppdrettskonsesjon i Norge.

Selskapet tror nødvendige byggeløyver for neste generasjons tanker vil være på plass i 2016.