Viktig pris til norske tangdyrkere
Austevoll Seaweed Farm har utviklet fire lekre tangprodukter til middagsbordet. Nå mottar de DOGA-merket.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Utmerkelsen blir delt ut onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo.
Austevoll Seaweed Farm er dessuten nominert til selve hovedprisen, DOGA Hedersmerket, som deles ut senere på ettermiddagen.
- DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge.
Tang på middagsbordet
Austevoll Seaweed Farm er en av Norges aller første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.
Men hvordan får du folk til å plukke med seg tang når de handler middag? Jo, du behøver en visuell identitet som pirrer nysgjerrigheten. Tangdyrkerne i Austevoll koblet på designbyrået Kind Conceptual Branding for å utvikle et designkonsept for Flyt Seaweed-serien sin.
Designerne hentet inspirasjon fra tangens biologiske struktur for å lage en unik visuell identitet for Flyt Seaweed. Hvert produkt i serien har sitt eget organiske symbol, og bak dette symbolet finner vi informasjon om når tangen ble høstet, hvem som står bak og ikke minst inspirerende tangoppskrifter fra mesterkokk Johannessen.
Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.
- Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende, står det i jurykjennelsen.
Mer bærekraft og tverrfaglighet
DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.
- Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.
DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.