Brønnbåten «Sveholm» har fått ny eier, nå skal den frakte rensefisk og gjøre serviceoppdrag på merdkanten for Austevoll Sjøtjenester.

Styrker flåten med «Sveholm» – Fortsatt bruk for rensefisk i lusekampen

Austevoll Sjøtjenester har fått et nytt tilskudd i flåten. – Profesjonell bruk av rensefisk er gunstig både for rensefisken og laksen, sier daglig leder Marte Kalve Klepsvik. 

Publisert Sist oppdatert

Austevoll Sjøtjenester leverer rensefisk og har utvidet tjenestetilbudet med gjenfangst og andre serviceoppdrag ved merdkanten. Selskapet utfører oppdrag for flere oppdrettsaktører fra Møre til Rogaland.

Nylig fikk rederiet en ny brønnbåt inn i flåten. Fartøyet het tidligere «Elisabeth Star», men har nå fått navnet «Sveholm».

Oppkalt etter en gammel Austevolling

Daglig leder Marte Kalve Klepsvik forteller til Kyst.no at «Sveholm» er et godt navn, med historisk betydning. Båten er oppkalt etter en båt som bestefaren hennes, Harald Klepsvik, kjøpte i 1946 og solgte i 1959 som delbetaling for den neste båten, som het «Lyngvær».

– Sveholmen er der Havstril Padleklubb holder til nå i Austevoll, og her fikk bestefar etablert det som på 1970-tallet var det største faste lakseoppdrettsanlegget (ikke merder) i området, forteller Klepsvik.

Den nye brønnbåten vil inngå i de tjenestene selskapet allerede tilbyr.

– Dette inkluderer gjenfangst og transport, ettersom vi har økt aktivitet på begge disse områdene, sier hun.

Brønnbåten ble bygget i 1984 av Oddbjørn Sæle, og fikk da navnet «Martin Sæle». 

– Den fungerte også som brønnbåt og fraktet levende fisk. Båten var altså opprinnelig en Austevolling, noe vi synes er ekstra stas. Oppgraderingen i 2020 inkluderte et påbygg med en ekstra lugar, forteller Klepsvik.

Selskapet har nå tre brønnbåter: «Rognkjeksa», «Navøy» og nyeste tilskudd, «Sveholm».

Saken fortsetter under. 

Austevoll Sjøtjenester:

  • Austevoll Sjøtjenester ble stiftet i 2017, men startet først opp med drift i 2019.
  • Selskapet har kontor på Torangsvåg i Austevoll i Vestland. 
  • Siden oppstarten har selskapet utviklet seg videre og leverer nå både transport av rognkjeks/rensefisk samt forskjellige tjenester på merdkanten, som gjenfangst av rensefisk.

– Viktig å få frem

Flere oppdrettere har valgt å avvikle og fase ut rensefisk. Blant dem er verdens nest største oppdrettsselskap, SalMar, der konsernsjef for oppdrett, Roger Bekken, har uttalt at de vil avslutte produksjonen gradvis og være ferdig innen andre kvartal neste år.

– Hva er deres tanker om utfasingen av rensefisk, og hvordan er markedet for dere nå?

– Kundene i vårt kjerneområde, som strekker seg fra Måløy til Stavanger, har stabile utsettingsplaner som viser uendret eller økt bruk av rensefisk. De har også et økende fokus på god oppfølging av rensefisk i merd og på gjenfangst for gjenbruk eller human avliving, sier Klepsvik.

Hun presiserer at med tanke på mye unyansert og tidvis misvisende omtale rundt bruk av rensefisk, er det viktig å fremheve at selskapet, i samarbeid med kundene, jobber kontinuerlig for å gjøre bruk av rensefisk i oppdrettsnæringen bærekraftig.

– Vi tilstreber en helhetlig forvaltning av tjenesten – fra henting i klekkeri til gjenbruk eller eventuell avhending. En slik helhetlig tilnærming reduserer dødelighet, øker rensefiskens helse og velferd og sikrer miljøvennlige og økonomisk bærekraftige løsninger, sier rederisjefen.

Bruk av rensefisk, som Klepsvik påpeker tross alt er naturens egen måte å bekjempe lus på, forbedrer også miljøet for laksen i merd og reduserer behovet for helsemessig belastende og kostbar mekanisk og/eller termisk lusebehandling.

– Vurderingen av bruk av rensefisk må gjøres i et helhetlig perspektiv, der alle relevante faktorer vurderes og veies mot hverandre. Da ser man at en profesjonell bruk av rensefisk er gunstig både for rensefisken og laksen, i tillegg til å være bærekraftig og lønnsom, avslutter Klepsvik.