Bakkafrost har bygget et nytt storslakteri, tilsvarende syv ulike slakterier slått sammen til et stort moderne foredlingsanlegg. Foto: Regin Jacobsen.

Bakkafrost satser på nytt storslakteri og egen brønnbåt

- For Bakkafrost var 2015 et godt år. Vår samlede produksjon var større enn tidligere, og vi slo også våre høyeste marginer i enkelte kvartaler, sier administrerende direktør Regin Jacobsen til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selskapet bygger videre på det som har blitt gjort før, og står sterkt ved utgangen av året.

- Bakkafrost slaktet 50.400 tonn i 2015 i forhold til 44.000 tonn i 2014, opplyser Regin Jacobsen administrerende direktør i Bakkafrost til kyst.no.

- Den største begivenheten i fjor vil jeg si er da vi fikk vår nye brønnbåt “M/S Hans á Bakka” levert i slutten av juli måned. Denne båten har blitt bygget med nye muligheter, og vil gi Bakkafrost nye muligheter til utvikling fremover, sier han.

Les også: Bakkafrost bekymret for endringer i slaktegebyret

- Hva er det som trengs å utvikles videre?

- Med vår nye brønnbåt kan Bakkafrost fremover fokusere på fersk vann til avlusing av laksen vår. Dette er med til å bygge vår miljøbevisste posisjon, samt en enda høyere bærekraft virksomhet i bedriften, forklarer han.

Redusere risikoen i næringen

Bakkafrost er midt i sin fem årsplan, som har som hovedelement å investerer i å redusere risikoen i næringen, forbedre effektiviteten og øke kapasiteten.

- Disse fokusområder har fremdeles mange muligheter til videre forbedringer; men det tar tid og selve prosessen er komplisert og inneholder også egne risikoer; men så langt mener vi at Bakkafrost holder oss godt i forholdet til målene vi har satt opp, sier Jacobsen.

- De rekordhøye lakseprisene som har vært og er fremdeles, opplever dere det som et problem?

- Nei, laksemarkedet er sterkt og kan absorbere høye priser. Vi har et globalt marked, som ønsker mer laks; og da prisen kommer på disse nivåene er der selvfølgelig deler av markedet som faller ut, dette kan være en utfordring da mengdene øker igjen – da vil prisen falle til et nivå som flere kan akseptere, opplyser han.

Bygger nytt gigantisk slakteri

Slakteriet, slik det vil se ut når det blir ferdig. Illustrasjon: Bakkafrost. 

Bakkafrost bygger for tiden et nytt storslakteri, som skal være syv ulike slakterier slått sammen til et stort moderne foredlingsanlegg. Anlegget ligger i Glyvar. Store deler av anlegget er bygget av norske Stranda Prolog.

- Status i dag er at vi er nesten ferdige med selve bygningen, og nå i gang med de tekniske installasjoner. Fremdriften er bra, men et par uker etter vår opprinnelige tidsplan, sier han til kyst.no.

Anlegget er et avansert anlegg integrert med produksjon av styroporkasser, bløgging, slakting og produksjon av ferdige produkter.

- Vårt mål er at anlegget skal være i verdensklasse og oppnå høyeste kvalitet, beste effektivitet med en høy kapasitet, sier Jacobsen.

Han legger også vekt på et høyt fokus på miljø og gode arbeidsforhold er viktige for selskapet.

Investerer 700 millioner DKK

- Den samlede kapasiteten blir ca. 450 tonn laks per dag på det nye slakteriet, dette gir en god fleksibilitet for Bakkafrost fremover, og sikrer vårt kapasitetsbehov. Investeringen er del av vårt samlede investeringsprogram på 1,5 millioner DKK for perioden 2013-2017. Brønnbåten og prosessanlegget beløper seg på i alt omkring 700 millioner DKK, forklarer han.

Selv forventer sjefen at slakteriet er i produksjon i mai i år, og opplyser at det vil være en prøveproduksjon før det.

- Hvor stor er vekstøkningen til Bakkafrost i 2015?

- Bakkafrost slaktet 50.400 tonn i 2015 (slaktet vekt) i forhold til 44.000 tonn i 2014, opplyser han.  

Han sier at planen for 2016 er å slakte 48.000 tonn.

- Andre betydelige mål og forhåpninger for 2016 er at oppstart av det nye anlegget skal gå bra. Det er komplisert å starte opp et så stort anlegg, og våre erfaringer er at det kan skje uforutsette ting. Derfor vil året 2016 sannsynligvis bli utfordrende for Bakkafrost sin ledelse vedr. operasjonen i produksjonen på land, sier han.

- Vi er også meget spente på hvordan utviklingen vil være med ferskvannsbehandling av laks, siden vi har fått innkjørt M/V Hans á Bakka, og vi kan bruke denne mer effektivt som redskap i de daglige operasjonene, legger Jacbosen til.