Krevende restaurantsegment for Bakkafrost
Bakkafrosts oppdatering i begynnelsen av april viste at slaktevolumene i 1. kvartal var lavere enn man hadde forventet i forkant.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det skriver Nordea i en rapport tirsdag morgen.
De påpeker at siden selskapet kun guider på årsvolumer, betyr dette at en høyere andel av produksjonen vil bli solgt i perioden april til desember. Dette er et marked som normalt betaler betydelig lavere priser enn de oppnådde prisene i 1. kvartal.
- Vi mener den attraktive kombinasjonen av et bredere oppsett, der stabilitet i EBIT fra «value-added products» og fôrsalg, delvis kompenserer for det betydelige fallet i spotprisene, skriver Nordea.
Kollaps i HoReCa-segmentet
Normalt sett selger Bakkafrost sin storfisk med en betydelig premie som er drevet av etterspørsel fra høyt betalende restauranter.
- Dette har naturlig nok endret seg betydelig nå. Situasjonen på kort sikt vil derfor være utfordrende ettersom den store laksen nå selges under gjennomsnittlig spotpris på grunn av COVID-19-drevet kollaps i HoReCa-segmentet, heter det.
Nordea tar nå inn høyere kostnader inn i 2020 estimatene, i hovedsak drevet av den pågående pandemien og relaterer seg både til lavere produksjonseffektivitet og høyere distribusjonskostnader.
- Vi senker derfor 2020 EBIT med 17 % og er nå 18 % under konsensus for 1. kvartal og for helåret 2020, skriver Nordea.