Grovfjord Mek. Verksted overleverte servicekatamaranen «Poseidon» til Ballangen Sjøfarm AS.

Servicekatamaran overlevert til Ballangen Sjøfarm

Grovfjord Mek. Verksted overleverte denne uken servicekatamaranen «Poseidon» til Ballangen Sjøfarm AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bnr 142 er en servicekatamaran med hoveddimensjoner 14,99x10,4m, og er utstyrt med Amco Veba kraner på 75 og 18 tonnmeter, vinsj på 12 tonn samt 3 capstaner på henholdsvis 5 og 3 tonn.

– Fra før har vi levert bnr 141 – Storøy til Eidsfjord Sjøfarm, og vi skal levere bnr 143 – «Emma Kristine» til Salaks AS i månedsskifte november/desember 2017, sier daglig leder i Grovfjord Mekk Verksted, Bård Meek Hansen til skipsrevyen.no.

Poseidon er bygget med et romslig rorhus med kontor, pantry og sittegruppe. I tillegg et stort dekkshus som inneholder garderobe/verksted, toalettrom, 2 lugar hver med eget toalett/dusj samt romslig bysse/messe.

Hovedmotorene (Iveco C13) yter 2x500HK ved 2000 o/min, mens aggregatet er på 40 kVA. For øvrig er båten utstyrt med hydraulisk HT vasker samt diesel transfer anlegg. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.

Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.

Bnr 142 er den første båtenverftet leverer til Ballangen Sjøfarm.

– Ballangen har antydet behov for flere båter i tiden fremover, men ingenting er fastlagt, sier Meek Hansen videre.

Satser dere sterkere inn mot oppdrett og havbruk nå enn tidligere?

– Vi satser mye på elektrifisering av oppdrettsbåter, ref GMV Zero – verdens første rene batterielektriske røkterbåt, og bemanner opp i så måte. I tillegg bygger vi oss opp på ingeniørsiden for å kunne takle en økt oppdragsmengde både på nybygg og rep/vedlikehold gjennom GMV Service. Så svaret er definitivt ja, vi satser enda sterkere mot oppdrettsmarkedet.