Teknologi kan overføres
Banebrytende design, kombinert med høy grad av gjennomføringsevne, har gjort Bård Eker til en sjelden plante i norsk og internasjonal industridesign.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Koeningsegg er ett av prosjektene Eker har jobber med. Denne skal konkurrere med Ferrari og andre storheter i hurtigbil-segmentet. For våre lesere bør det imidlertid være kjent at Bård Eker også er investor i Fredrikstad Seafood.
- Selv om det stor forskjell på produkter og konsepter kan man benytte samme tilnærming og metodikk til måten man jobber på, sier mannen som har vunnet utmerkelser for rullestoldesign, barnevogndesign, hurtigbåtdesign og altså hurtigbildesign. Han tror at kompetansen på industridesign også kan utnyttes når det gjelder design av et landbasert lakseanlegg, sier han til kyst.no.
Landbasert laks
Fredrikstad Seafood AS fikk i fjor en forskningskonsesjon for landbasert oppdrett av laks. Etter mye frem og tilbake, skar fiskeridirektøren i gjennom og anbefalte at det ble glitt en slik konsesjon. I følge daglig leder i Fredrikstad Seafood, Erik Heim, skal byggingen starte i år. Så gjenstår det å se hvordan et lansebasert lakseanlegg blir seende ut i hendene på internasjonalt anerkjente designere.
Les også: Fredrikstad Seafood har enda ikke startet byggingen