Mare Safety satser på havbruksnæringen, og skal levere sin første båt til Emilsen Sjøservice høsten 2025.

Skal levere sin første båt til havbruksrederi

Mare Safety har nylig signert kontrakt på bygging av en 15 meter spesialtilpasset båt for havbruksnæringen. Oppdragsgiveren er det Rørvik-baserte rederiet Emilsen Sjøservice AS.

Publisert Sist oppdatert

Det er snart jul, og julenissen har allerede vært innom gjengen på Osneset.

I en pressemelding kommer det frem at Mare Safety har signert kontrakt på bygging av en 15 meter spesialtilpasset båt for rederiet Emilsen Sjøservice AS, som er en del av Emilsen-gruppen.

Det nye designet får navnet Mare PW15 og er basert på konstruksjonen til det  fartøyet Mare DC15.

– Dette er et solid skrog som er designet for å kunne operere under ekstreme forhold og kan tilpasses ulike formål. Egenskapene passer godt blant annet som redningsbåt, arbeidsbåt, patruljebåt og personaltransport, og nå også innen havbruk forteller salgsjef i Mare Safety, Torstein Teigene.

Skreddersydd 

Påtroppande dagleg leiar i Emilsen Sjøservice AS, Ila Emilsen og prosjektleiar Øyvind Horn, saman med Torstein Teigene i Mare Safety.

Salgsjefen er stolt over det nye oppdraget i et nytt marked, men understreker at for å kunne levere et best mulig produkt, uansett kunde eller marked, er Mare Safety avhengig av et tett samarbeid med oppdragsgiveren.

– Vi er gode på skrogkonstruksjon og båtebygging, men for å designe den optimale båten tilpasset kundens behov, trenger vi tett dialog for å forstå hvordan de ønsker å bruke den i hverdagen. Dette har vi hatt med Emilsen! Kommunikasjonen har vært svært god, og sammen har vi skapt et sluttprodukt med maksimal funksjonalitet, sier Torstein fornøyd.

Øyvind Horn, prosjektleder i Emilsen Sjøservice sier nå får de en båt som er perfekt for deres arbeid i havbruksnæringen, og som vil bidra til å styrke deres posisjon innen ROV-segmentet-

Båten skal ferdigstilles og overleveres høsten 2025.

Fartøyet vil blant annet bli utstyrt med overbygg, kran, vinsj, ROV-verksted og kontrollstasjon, to mannskapslugarer, dagrom, fullt utstyrt bad og en romslig og oversiktlig bro.

Daglig leder i Mare Safety, Are Garshol, forteller at de hele tiden har vært bevisste på sin strategi; en fokusert tilnærming til nøye utvalgte bruksområder

– Denne tilnærmingen har vært basert på at vi skal bygge videre på den ekspertisen vi har og utvikle denne grundig over tid. Vi startet med redningsbåtmarkedet, deretter har vi jobbet oss inn i offshore vind. Nå har vi valgt å fokusere på havbruksnæringen, avslutter Garshol.