- God stemning på anleggene rundt omkring
Morten Lysvold Nilsen som er skipper på MS Notmann, forteller han med glede er med på ulike operasjoner for havbruksnæringen om dagene. - Selv synes jeg kanskje notutskiftning er det kjekkeste, sier han.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Morten Lysvold Nilsen bor på Bønes i Hordaland og er ansatt som skipper på oppdrettsbåten MS Notmann. Han er 26 år, som kanskje er en ung alder i oppdrettsnæringen, men Nilsen påpeker likevel at på MS Notmann er det et relativt ungt mannskap.
- Lærlingen om bord er naturligvis yngst. Utenom han er vi tre andre som jobber på skiftet sammen. Der jobber vi tre uker på og tre uker av.
Selv om Nilsen forteller at det fort kan bli noen lange dager ombord, mener han at det fort blir en vanesak.
- En vanlig dag for meg er en kaffe 07.00 før vi drar ut til anleggene. Hva vi gjør der ute vil jo variere litt, alt etter hva vi er leid inn til å gjøre, forklarer han.
Ms Notmann er et Multi Purpose Service Vessel og bistår oppdrettsanleggene med fortøyning, notutskiftning og avlusing på anleggene til Marine Harvest, som leier fartøyet på kontrakt. Båten har også en Hydrolicer om bord, som er nytt av året.
- Selv synes jeg kanskje notutskiftning er det kjekkeste, og å sette anker og den slags arbeid, forteller Nilsen.
- Hva er de største utfordringene i jobben din?
- Jeg synes det egentlig går veldig bra på jobb jeg! Hvis jeg må nevne noe, er det kanskje at tiden ikke alltid strekker til. Eller de gangene vi har lite å gjøre, da går jo tiden sakte.
Når det gjelder næringen er lakselus en åpenbar utfordring, men sett bort ifra det, legger Nilsen til at sykdom og for svak fisk også kan være et problem.
- Hvis fisken ikke er sterk nok, kan vi jo ikke avluse. Men dette er jo igjen knyttet til lakselus.
- Hva er det kjekkeste du opplever i jobben din?
- Det er jo selvfølgelig veldig fin natur, i tillegg til hyggelige folk. Jeg synes det som regel er veldig god stemning på anleggene rundt omkring i Norge.
Hodet som viktigste redskap
Nilsen påpeker at ute på anleggene gjelder det å bruke sunn fornuft, og mener derfor et klart hode er sitt viktigste arbeidsredskap.
- I tillegg er jo både båten og mannskapet viktig for operasjonene, og at sikkerhet for folk og fisk er i fokus, legger han til.
Men, selv om skipperen trives i jobben slik den er i dag, er han ikke sikker på at den vil være der ti år frem i tid.
- Det er vanskelig å si, men jeg tror jo at næringen finner en løsning på luseproblemet. Da vil ikke båten trenges til akkurat de operasjonene lenger.
Han legger raskt til at det vil jo fortsatt være behov for å sette opp og rigge ned både anlegg og nøter, og at han håper den type arbeid vil fortsette å være der, slik at båten forblir i bruk. Når det gjelder oppdrettsnæringen i Norge, mener Nilsen det er vanskelig å si noe sikkert sett ti år frem i tid.
- Det er jo ingen som vet hvordan det blir i fremtiden, men næringen er flink til å omstille seg, og følger med utviklingen den retningen den tar. Det er en god ting.
- Samtidig tror jeg personlig at det heller blir viktig å fokusere på kvalitet i fremtiden, enn å jobbe for en kjempestor næringsvekst. Vi må ha kontroll. Dessuten er jo bærekraft et veldig populært ord nå om dagen, er det ikke?, sier Nilsen spøkende.
I de tre ukene Nilsen ikke er ombord på MS Notmann forteller han at han på fritiden bruker tid på fiske og ishockey, i tillegg til å bruke mye tid med unge og frue hjemme på Bønes.
Fakta om MS Notmann:
- Levert i 2015 av Norwegian Shipbuilding Supplies i Szczecin, Polen.
- Klassifisert i følge Sjøfartsdirektoratet (NMA) og DNV GLs klasseregler for fartøy under 100 meter.
- Spesialtilpasset drift innen oppdrett og oljenæring, som et av de største servicefartøyene i Norge i denne klassen.