Satser for fullt på arbeidsbåter med batteridrift
Batteribåter blir et av satsingsområdene for Moen Marin i 2018. - Interessen fra bransjen er stor, forteller prosjektingeniør Vegar Livik hos båtprodusenten.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Saken under er hentet fra Norsk Fiskeoppdretts temautgave om teknologi, som er på vei ut til abonnentene.
Under Aqua Nor i 2017 viste Moen Marin for første gang frem batteripakken som skal benyttes om bord i arbeidsbåtene som skal elektrifiseres. Akkurat hvilken båt som blir først ut med denne løsningen er ikke endelig avklart, men prosjektingeniør Vegar Livik sier det nok blir avklart nå på nyåret en gang.
Høyaktuelle båter er katamaranskroget på 13,5 x 7,5 meter, og singelskroget på 12 x 5 meter.
- Elektrifisering blir et satsingsområde for oss i 2018, og målet er å ha den første på vannet i løpet av året, forteller Livik.
I første omgang er det skalte ladbare diesel-hybrider som bygges.
- Båtene designes for å kunne gå en hel normal arbeidsdag bare på strøm (se figur for rekkeviddeberegninger). Så har de en dieselgenerator som kan brukes som backup og dersom rekkevidden skulle kreve det, forklarer han.
Båten skal kunne lades på et vanlig 230 volts anlegg, og for dem som også har tilgang til 400 volt vil det kunne gå enda hurtigere.
- Har båten for eksempel 20 % batterikapasitet igjen ved arbeidsdagens slutt, vil man ha nok tid på et vanlig anlegg å lade den til neste dag, sier Livik.
I utgangspunktet har selskapet prosjektert båtene med en kapasitet fra 200 til 500 KWh.
- Mest sannsynlig lander vi på et sted mellom 200 og 300 KWh på en typisk lokalitetsbåt, opplyser han.
Når båtene skal kunne gå en hel arbeidsdag på strøm, innbefatter ikke det bare fremdrift.
- Båtene vil ha akkurat de samme kapasitetene i forhold til utstyr som kraner, trustere og capstaner, men alt tradisjonelt hydraulisk utstyr vil bli byttet ut med tilsvarende elektriske versjoner, med unntak av dekkskranene, sier han.
Prismessig vil en slik båt bli noe dyrere enn en tradisjonell, men tanken er at dette vil man tjene relativt raskt inn igjen på mindre vedlikehold og lavere driftskostnader.
- Helt nøyaktig hva de vil koste i forhold til en tradisjonell båt avhenger av størrelsen på systemet. Med støtte fra ENOVA vil nedbetalingstiden bli langt kortere enn folk flest tror, understreker Livik.
Han påpeker at i tillegg til besparelser i drift og vedlikehold vil slike båter være en stor forbedring også for arbeidsmiljøet.
- Man får mindre støy, og renere arbeidsmiljø med mindre partikler-og giftige gasser fra eksosen. Miljøavtrykket blir også langt bedre, sier han.
Båtene vil utstyres med batteriløsninger fra AKASOL som ZEM Energy er systemintegrator for. Livik har når vi snakker med ham i desember akkurat kommet tilbake til Norge fra åpningen av fabrikken til AKASOL i Frankfurt, som skal bygge batterisystemene.
- Med systemene til ZEM Energy får vi stor fleksibilitet så kan vi bygge båtene med batteridrift med svært små endringer i skroget. Derfor kan vi også bygge om eksisterende båter til både fullelektrisk eller dieselhybrid om det er ønskelig. Det blir ikke store endringer på designet, så godkjenning i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav skal ikke by på problemer.
Etter at Moen Marin lanserte batteriløsningen på AquaNor har interessen fra havbruksnæringen ikke uteblitt.
- Vi har merket stor interesse omkring dette, og flere selskap har signalisert at de ønsker å anskaffe slike båter.
Per i dag har Moen Marin levert over 100 arbeidsbåter til havbruksnæringen.