De nye fartøyene skal ivareta god fiskevelferd, unngå fiskerømming og optimalisere biosikkerheten.

Sølvtrans kontraherer to nye fartøy

Sølvtrans har kontrahert to nye batteri-hybride brønnbåter på 3000 m3 fra AAS Mekaniske på Vestnes, spesialisert for transport av smolt.

Publisert Sist oppdatert

Begge fartøyene er av AAS 3002 design, og blir utstyrt med det beste utstyret som finnes i markedet for å ivareta god fiskevelferd, unngå fiskerømming og optimalisere biosikkerheten. 

Det opplyser Sølvtrans i en pressemelding torsdag.

Brønnbåtselskapet skriver at kundene deres krever fartøy som ivaretar god fiskevelferd med effektive og skånsomme fiskehåndteringssystemer, samt lavest mulig miljø – og klimaavtrykk.

- Jeg er stolt over å kunne meddele at vi nå har investert i to nye «State of the art» batteri-hybride brønnbåter spesialisert for transport av smolt, sier Robin Halsebakk, daglig leder i Sølvtrans.

Stor batteripakke

Fartøyet skal ifølge meldingen være utstyrt for å gi smolten den beste start i sjø gjennom Sølvtrans sitt egenutviklede patenterte system for smoltlasting for å sikre effektiv sortering og nøyaktig telling. 

- Fartøyet er videre utrustet med stor batteripakke i kombinasjon med en spesialdesignet motorpakke for å minimere miljøpåvirkning og utslipp, sier Joakim Kjølleberg, som er head of energy i Sølvtrans.

Fartøyet er videre utrustet med stor batteripakke i kombinasjon med en tilpasset motorpakke for å redusere miljøpåvirkning og utslipp til et minimum.

- Basert på vår erfaring fra den seilende smoltflåten, har vi kunne skreddersy oppsettet til den driftsprofilen båtene kommer til å ha, sier han.

Smoltflåte med seks fartøy

Sølvtrans har gjennom sin satsing på spesialiserte fartøy for transport av smolt allerede en flåte på fire fartøy. Med disse to fartøyene vil Sølvtrans ha en smoltflåte bestående av 6 fartøy og ca. 90 sjøfolk med spesialkompetanse på transport av smolt ledet av Terje Kongstøl Vik.

- Vi ser frem til å kunne utvide det dedikerte mannskapet vårt om bord på det kjente og moderne Aas 3002- designet og få tatt i bruk fiskehåndteringsutstyret som er om bord. Her vil både sjøfolk og smolt få det bra, sier Vik.

Sølvtrans sier de har helt siden starten på 90 tallet hatt et meget godt og tett samarbeid med AAS Mekaniske på Vestnes. Dette blir fartøy nummer 40 og 41 som Sølvtrans har bygget ved AAS siden oppstarten. For Sølvtrans har det alltid vært viktig å bidra til lokal verdiskaping og sikre viktige og lønnsomme arbeidsplasser i distriktet. 

- Det å bygge lokalt er svært viktig for den lokale verdiskapingen i regionen. Sølvtrans har i alle år hatt fokus på tette og gode bånd til lokale verft for å sikre leveranse av de beste fartøyene. Disse to fartøyene utgjør en milepæl for selskapet ettersom dette blir fartøy nummer 49 og 50 i det som er verdens mest moderne flåte, sier Robin Halsebakk.