Nye trender innenfor bearbeidingsindustrien
København: Over 200 mennesker, samlet seg onsdag på visningsanlegget til Marel, som ligger like utenfor Kastrup flyplass i København. Her fikk de et innblikk i de siste trendene innenfor bearbeiding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er 15. gangen Marel arrangerer denne etter hvert faste årlige samlingen. 221 gjester fra 119 firma fra 28 nasjoner har i år tatt turen til.
- Vi er litt færre totalt enn i fjor, noe som antagelig skyldes at vi ikke har noen helt nye maskiner å vise frem. Men vi har flere VIP-gjester, så jeg tror vi fremdeles trekker på de nyhetene vi lansere i fjor, forteller Stella Björg Kristinsdóttir, som er markedssjef i Marel.
I fjor lanserte de nemlig en helt ny filetmaskin og en ny slicer. Mest interesse i år er det kanskje rundt maskinen som kan lage burgere, fiskepinner og lignede fra avskjær. Teknologien er ikke ny som sådan, den har vært i bruk i flere år innenfor strofe og kyllingbransjen, men det er først nå den har fått interesse fra fiskeri og laksenæring.
- Dette er en maskin som utnytter avskjæret, slik at man få brukt mer av fisken, forteller Kristinsdóttir.
En annen ting som også er med på å utnytte råstoffet bedre, er software og fokus på bedre fintuning av maskinene.
- Vi anbefaler nå å ha service på maskinene minst fire ganger i året av våre eksperter. Den fintuningen de kan gjøre, kan få ut noen ekstra prosenter av råstoffet. Sammen med softwaren som regner ut utbytte kontinuerlig på alt fra hver linje til den enkelte arbeider, kan man øke lønnsomheten, sier hun.
I tider der råstoffet har økt i pris er det nok en kjærkommen ting for mange bearbeidingsfirma.
Skift i trender
Kristinsdóttir forteller at det også skjer andre ting innenfor bearbeidingsindustrien.
- Det virker som det går mot at prosesseringen skjer enda nærmere markedene. Dette ser vi ikke bare for laks, men også fra andre næringer som hvitfisk og kjøtt.
- Det skjer også et skifte mot at Øst-Europa tar mer av bearbeidingen i Europa, legger hun til.
Spredte markeder
Når hun blir spurt om hvilke marked som er de aller viktigste for dem, vil hun ikke trekker frem et enkelt.
- Det er ikke et enkeltmarked som peker seg ut. Vi har mange små kunder her i Danmark, men både Frankrike, Tyskland og USA er også viktige marked for oss.
I tillegg til Norge.
- Norge er viktige. Ikke så mye innenfor filetering og annen bearbeiding, men vi har store kunder der for våre sorteringsmaskiner som står på slaktelinjene. Norge selger jo det meste av fisken kun sløyd, påpeker hun.
Marel er et Islandsk selskap, og har sitt hovedkontoret på Sagaøyen. Salgskontor og ikke minst utviklingsavdelingene er spredd rundt om i verden.
- Vi har for eksempel utviklingsavdelingen for filetmaskiner i Størvring utenfor Ålborg. Vi har slike ting der ekspertene er. Derfor har vi slike avdelinger i mage regioner i verden, forklarer hun.