Fileter fra fabrikken kan nå markedet i Nord-Amerika samme dag som den bearbeides og pakkes i Nittedal
Her er laks fra Nova Sea på vei inn i filetmaskiner fra Marel
Men først blir fisken manuelt hodekappet
På Filetfabrikken blir også laksehoder, buklister og rygglister pakket og laget klar til humant konsum
Produktene selges og distribueres av søsterbedriften Seafood Brands, som også holder til samme sted
Filetfabrikken gjør noen avtaler med Nova Sea på større volum, ellers er det meste kjøpt i spotmarkedet
Laksen er vanligvis mellom 3-6 kilo, der de kjøper alle typer klassifiseringer, men rundt halvparten er av superior-kvalitet
Daglig leder Stian Kirkhus gir tommel opp til arbeidet på filetlinjen
Kirkhus startet som daglig leder i selskapet i august
Han har tatt med seg god erfaring fra tidligere jobber i blant annet Lerøy
Han sier selskapet nå har fått stabilisert seg på et volum som både er akseptabelt og lønnsomt
- I løpet av neste år ser vi for oss å omsette for et sted mellom 80 og 90 millioner kroner, forteller han til Kyst.no
I 2023 vil Filetfabrikken AS omsette for rundt 30 millioner kroner
Det var mange som ville være med på den offisielle åpningen i november
Både kunder, leverandører og samarbeidspartnere var blant de oppmøtte i Nittedal
Ove Thu, grunnlegger og administrerende direktør i det som nå er Blue Resource Group
Rune Winum er nybakt ordfører (H) i Nittedal og var tilstede for åpningen av Filetfabrikken. Her står han sammen med flere arbeidere fra fabrikken
Totalt kommer de ansatte på Filetfabrikken AS fra 21 ulike land
- Vi har is, vi har øl, vi har akevitt, og nå har vi også laksefilet, sa ordfører Rune Winum (H) da han åpnet Filetfabrikken i Nittedal
- Jeg håper dere finner dere godt til rette her i Nittedal, og at dere får gode muligheter for vekst og utvikling
Nei, det er ikke en ny sesong av Squid Game, men arbeidere fra Filetfabrikken AS
De ansatte produserer fra mandag til fredag, fordelt på to skift
Den nye ordføreren følger nøye med når laksen fileteres
Etleva Gjika er produksjonssjef ved Filetfabrikken AS
Egil Ove Sundheim er markedssjef i Blue Resource Group, som er morselskapet til Filetfabrikken AS
Han forteller at de har inngått avtale med det landbaserte oppdrettsselskapet Hima, som er under oppbygging på Rjukan
Der skal Seafood Brands være operativt ansvarlig for alt salg og distribusjon av selskapets ørret
- Vi vil plassere ørreten inn i høyverdig-markeder i Norden og Europa, forteller Sundheim
Med plassering i Nittedal har Filetfabrikken AS kort vei til de store innfartsårene
- Det er en konkurranse i det amerikanske dagligvaremarkedet med skotsk, chilensk og kanadisk fisk, men norsk laks har en god standing, sier Kirkhus
- Og spesielt et norsk produkt som er foredlet og bearbeidet i Norge, legger han til.
Tekst og foto: Ole Andreas Drønen