Kuldeavdelingen i MMC First Process har passert 100 millioner i omsetning – nå må de ansette flere
For selskapets sterke vekst gjør at behovet for service og oppfølging ute hos kundene øker. - Gode service- og ettermarkedstjenester blir stadig viktigere i kampen om kundene, sier Jan Petter Urke, som er leder for kuldeavdelingen i selskapet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Han forteller at avdelingen hans kommer til å omsette for godt over 100 millioner kroner i år.
- Kulde inngår i alle markedssegmentene vi er inne i. Kjøl og frys i prosess, lagring og transport er viktig for at kundene våre skal produsere sjømat med den kvaliteten de skal love sine kunder. Derfor skal og må vi sørge for at serviceapparatet vårt ligger i forkant, sier han.
MMC har nå totalt 20 kuldemontører i Haugesund og på Digernes som er dedikert til service, igangkjøring av nye anlegg og oppgradering av eksisterende.
- Men vi kommer til å trenge flere, påpeker Urke.
Han forteller at kompetansemiljøet i Haugesund i dag består av 12 personer som har jobbet sammen i flere tiår. Dette spisskompetansemijøet jobber med sjømatnæringen både til havs og på land, og har store pelagiske fryseri samt en rekke lakseslakteri på kundelisten.
- Disse kundene har stor variasjon i behov for kuldeløsninger, som medfører at arbeidsdagen blir både variert og interesant, sier han.
Kuldemontørene i MMC First Process har typisk oppdragene sine ombord i fiskebåter, produksjonsanlegg på land, brønnbåter og landbaserte oppdrettsanlegg – både i inn og utland.
- Vi server også en del forsyningsskip. Nå står eksempelvis innkjøring av 10 fryseanlegg i Russland på kjøreplanen, sier han.
Erfarne seniorer og ferske ungdommer
Daniel Johansson er servicekoordinator på kuldeavdelingen. Han har nettopp ansatt Kim Molnes og Tor-Erik Godøy som senior kuldemontører.
- Kim begynte hos oss i 2004, forteller Johansson. Etter et kort avbrudd er han nå tilbake, og fikk følge av en annen erfaren kuldemontør: Tor-Erik Godøy. Disse seniorene er ringrever og gode problemløsere, og vet hva det betyr for kundene at produksjonen flyter som den skal.
Johanson understreker betydningen av å ha slike erfarne kompetansepersoner som Kim og Tor-Erik når man ansetter unge folk.
- Å reise ut og gjennomføre oppdrag sammen med seniorene, gir dem den faglige og sosiale tryggheten de må ha når de etter hvert skal ut i felten på egenhånd. Denne overføringen av «knowhow» er verdifull både for oss og kundene våre. Kompetansen som er bygget gjennom flere tiår er unik, sier Johansson.
Og ifølge seniorene selv nyter de også godt av samarbeidet med ungdommene.
- Yngre personer ser ofte ting på andre måter og stiller veldig gode spørsmål. Kombinasjonen av erfaring og nysgjerrighet er viktig, sier de.