- Mangler helhetlig løsning
Miljøstiftelsen Bellona savner en helhetlig løsning for elektrifisering av havbruksnæringen. Tirsdag varslet Enova en forenkling av søknadsprosedyren for batterier om bord i havbruksfartøy.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Det vi savner er en helhetlig tanke om hvordan vi skal elektrifisere kysten og maritim næring, spesielt fiske og havbruk, sier Benjamin Strandquist seniorrådgiver elektrifisering i Bellona til Skipsrevyen.
Han ønsker velkommen en enklere og mer standardisert søknadsprosedyre som kanskje vil gjøre det lettere for noen å kanskje gå til det stedet og søke om penger. Men han påpeker at batteri bare er en del av løsningen.
- Det trengs også strøm på batteriene, og ladeinfrastrukturen er ikke tatt med i denne sammenhengen. Og det er det som blir elefanten i rommet. For hva skal du gjøre med støtte til batterier og landstrømsystemer om bord på fartøyene hvis det ikke er steder å lade i land, spør Strandquist.
Det går for sakte
Havbruket er en næring i sterk vekst, og per i dag er 16% av oppdrettsanleggene og arbeidsbåtene på strøm, mens resten kjører på diesel. Bellona mener at så mye som 80-90 prosent av anleggene kan kjøres på strøm, inkludert de tilknyttede båtene.
- Men det fordrer at båtene har batterier, at oppdrettsanleggene kobles til landstrøm og at det er lademuligheter ved kai for de båtene som jobber der. For da kan de potensielt lade både ved land og ved anleggene, dersom det er lademuligheter ved merdkanten. Det igjen reduserer behovet for batterier, eller gjør kanskje at du ikke trenger en dieseldrevet backupløsning om bord, mener Strandquist.
Bellona mener også at hvis man legger en landstrømkabel til en fôrflåte, vil det være synd om den ikke blir dimensjonert til å kunne gjøre flere oppgaver.
- Det vil være veldig synd hvis man legger landstrømkabel ut til en forflåte uten å dimensjonere slik at man kan lade fartøy og drive med notvask samtidig, for eksempel, sier Strandquist.