Marine Harvest Scotland velger nederlandske båter
Bijlsma Shipyard i Nederland melder at de nylig har levert to arbeidsbåter til Marine Harvest Scotland.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båtene er av type 1507 Utility Vessel og er utviklet av Nauplius Workboats, og skal betjene Marine Harvest sine oppdrettsanlegg i Skottland.
- Skottene har valgt nederlandsk kvalitet. Båtene har utmerket manøvreringsegenskaper og kan nesten dreie rundt sin egen akse, skriver verftet.
Skal opereres i værhardt område
Oppdrettsanleggene befinner seg helt oppe i den nordøstlig del av Skottland, som er et værhardt område.
- ‘Beinn Mhor’ og ‘Beinn Scorabhaig’ som båtene heter, er kraftige og sjødyktige med stabile håndteringskarakterstikker for åpent hav. Det er viktig å notere seg at selve skroget og dekk er over vannlinjen zinkspray metallisert noe som gir stålet et beskyttende anti-korrosivt lag. Skroget er derfor bedre rustet for intens bruk og får mindre korrosjon ved skade på malingen.
Båtene er også utrustet med to hydrauliske vinsjer på styrbord side og en hydraulisk HS Marine kran akterut. Kranen har en løftekapasitet på 3.855 kg på 5,23 m og 1.080 kg på 13.16 m avstand. Designet har blitt optimalisert for oppdrettsanlegg: Alt er mest mulig rundt og med glatte overflater.
- Vi kan ikke akseptere at nøter eller eventuelt andre ting hekter seg fast og blir ødelagt om bord. Der er videre installert notvasker og høytrykksspyler på dekk. Det er matproduksjon båtene jobber med, sier Gerrit Knol, naval arkitekt hos Naupilus Workboats.
Derfor er designet utviklet for å gjøre alt om bord så antiseptisk som mulig. Det har vært fokus på å minimalisere områder hvor eventuelle rester kan blir igjen. Alle skrog-åpninger er på babord side da skipet ligger med styrbord side fortøyd til merdene.’ Det er porter i rekkverk på styrbord siden og akterut for tilgang til merdene.
Utviklet i samarbeid
Utvikling av designet har vært i tett samarbeid mellom Bijlsma Shipyard, Nauplius Workboats, Marine Harvest.
- Arbeidsdekket er på hele 65 m2, enestående for en båt i denne størrelse. Maksimum dekksbelasting er på 2 tonn per m2. I totalt kan båten laster 32 tonn, sier Knol.
Ifølge Tjeerd-Wiebe Bijlsma, daglig leder av Bijlsma Shipyard, er båten spesielt bygget for enkelt vedlikehold.
- De ønsket zinkspray metallisering, som ikke er vanlig i skipsbygging, men sikkert gir en ekstra verdi for en arbeidsbåt som er til sjøs 340 dager per år. Båten vi har bygget er allsidig; den kan brukes som arbeidsbåt, dykkerplatform og for offshore aktiviteter, sier han.
Styrehuset er både arbeidsplass og messe, uten å forstyrre kapteinen under navigeringen. Det er nok plass i lugaren forut for noen køyer og eventuelt pantry, hvis det er ønskelig senere. Per i dag er det brukt som «storage rom».
- Det var ikke nødvendig med lugarkapasitet da båten per i dag skal kun operere på dagtid. Det romslige maskinrommet har to 172 kW John Deere maskiner, koblet til to propellere. Overbygningen er forsterket med ekstra spant og horisontale plater, som gir en robust konstruksjon som skal kunne tåle tung sjø, sier Bijlsma.
Kombinasjonen har resultert i en stabil og svært sjødyktig båt med en toppfart på nesten 10 knop.
Nøkkeltall for båtene:
Hovedmaskin : John Deere, 6068 AFM85, 172 kW / 230 hp @ 2.300 omv.
Gir : TwinDisc, MGX 5090A
Generator : John Deere 4045AFM, 24 ekW
Vinsj : Tenfjord Industry, N-300-5000, hydraulisk
Lengde o.a. : 15,50 meter
Bredde o.a. : 7,32 meter
Dypgang : 2,00 meter