Biomar kjøper rekefôrprodusent
Som en del av selskapets ekspansjonsstrategi har BioMar tatt et stort skritt inn i rekefôrmarkedet gjennom kjøpet av 70% av rekefôrprodusenten Alimentsa. Dette oppkjøpet plasserer BioMar blant Sør-Amerikas ledende produsenter av rekefôr og vil gi synergivirkninger i forhold til selskapets øvrige virksomhet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
BioMar Group annonserer et strategisk oppkjøp i rekeindustrien. BioMar har siden 2016 betjent rekeoppdrettere i Latin-Amerika fra fabrikken i Costa Rica, der arbeidet fokuserer på å understøtte bærekraft og effektivitet. Gjennom oppkjøpet av Alimentsa får BioMar en solid tilstedeværelse i Ecuador, som er en verdens ledende rekeproduserende land med et produksjonsvolum på over 450.000 tonn reker. Landet er allment kjent blant sluttbrukere og forhandlere for rekeprodukter med en høy grad av kvalitet og bærekraft. Oppkjøpet skal først godkjennes av konkurransemyndighetene i Ecuador, skriver selskapet i en pressemelding.
- Vår ambisjon er å bli en betydelig aktør innen kvalitetsfôr til reker. Med oppkjøpet av Alimentsa vil vi umiddelbart være i stand til å levere en attraktiv produktportefølje til rekeoppdrettere i Latin-Amerika og vi er overbevisst om at vi i fremtiden – i samarbeid med Alimentsa og kundene – vil kunne utvikle nye produktløsninger basert på vår felles interesse i innovasjon, samarbeid, bærekraft og ytelse. Gjennom vår due-diligence prosess har vi fått bekreftet at oppkjøpet vil gi oss muligheten til å bygge sterke bånd med rekeoppdrettere i Latin-Amerika. Alimentsa er kjent for kvalitetsfôr og en ytterst profesjonell teknisk service. Det er i høy grad i tråd med vårt fokus i BioMar, forklarer Carlos Diaz, CEO i BioMar Group.
Oppkjøpet representerer en investering på USD 119 mill. BioMars kalkyler viser at dette markedet vil være svært attraktivt, med vekstrater på 8-12%. Rekeproduksjonen i Ecuador drives under optimale forhold som gjør det mulig å produsere opptil tre produksjonssykluser i året. I tillegg er tettheten av oppdrettsanlegg i Ecuador nokså lav sammenlignet med andre markeder, noe som gir bedre og bærekraftige sanitære forhold. Alimentsa har en markedsandel på 12-15%.
– Vi ser et stort forretningspotensiale i Ecuador, men først og fremst mener vi at kombinasjonen av et sterkt lokalt selskap med anerkjente produkter og dyp innsikt i markedet og et globalt selskap med BioMars størrelse og innovasjonsstyrke vil gjøre det mulig for oss å møte de fremtidige kravene til både markedet og sluttbrukerne. Vi har stor tro på den lokale ledelsen og organisasjonen, sier Carlos Diaz og fortsetter:
– I løpet av de siste årene har vi utvidet vår virksomhet betraktelig. I 2016 opprettet vi produksjonsvirksomhet i Tyrkia. I 2017 skaper vi et solid fotavtrykk med to fabrikker i Kina og i 2018 har vi planlagt og annonsert byggingen av en ny fabrikk i Australia. Nå tar vi spranget inn i rekeindustrien. Alle disse initiativene inngår i vår vekststrategi: Shaping the Future. Vi fokuserer 100% på akvakultur og har gitt klar beskjed om at vi skal være innovatører som er viet til en effektiv og bærekraftig global oppdrettsnæring.