Kverva vil gå tyngre inn i sjømat
Bjørn Wiggen er partner i Kverva, og sier til kyst.no at investeringsselskapet har store planer om å satse mer innen havbruk og sjømat. - Sjømatsektorens andel stiger for år til år, og Kverva har stor tro på at her ligger det veldig mange muligheter, sier han.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wiggen var en av foredragsholderne på Sjømatdagene i Trondheim der han tok opp potensialet for fremtidig vekst og inntjening. Han tok for seg Kvervas fremtidssyn innen for sektoren, og snakket om hvordan de har posisjonert seg for videre vekst.
- Økonomisk vekst gir høyere etterspørsel etter matproteiner, og da særlig sjømat. Sjømatsektorens andel stiger for år til år, og Kverva har stor tro på at her ligger det veldig mange muligheter, uttalte han.
Positive drivere i sektoren mener han er fokuset på helse, miljø ogutnyttede resurser. Han påpeker likevel at det fremdeles er mye potensiale å hente, i forhold til blant annet produktutvikling og industrialisering.
- Kverva ser et kjempe potensiale i nye markeder og etablere oss gjennom nye kanaler når det gjelder lakseeksport, sier han.
Oppkjøp og vekst
Wiggen sier til kyst.no at Kverva ønsker å utvikle seg enda mer innen flere ulike deler av sjømatsektoren.
- I tillegg til oppdrett av laks og ørret gjelder det konsumentvarer gjennom Insula, utstyr gjennom Steinsvik og ingredienser gjennom Nutrimar. Utvikling skal skje både organisk gjennom de enkelte enhetene og ekspansjon gjennom oppkjøp, opplyser han.
- Hvilke spådommer har dere for sjømatsektoren og en potensiell vekst og utvikling?
- Vi har stor tro på utsiktene for sektoren i et langsiktig perspektiv, de underliggende driverne er positive. Samtidig er det viktig at sektoren innser at lakseprisen nå er på et meget høyt nivå, og at det er viktig å tenke gjennom konjunktursykler, påpeker han.
- Bygge sterkere enheter
Under foredraget på Sjømatdagene snakket Wiggen også om bransjen fra et industrielt perspektiv, og pekte på at den hittil har vært preget av å være råvareproduksjon av generelle produkter.
For å fortsette veksten mener han det må bygges sterkere enheter som gir et solid industrielt fundament.
- Satsingen på FoU må økes, markedskunnskapen må økes, salgsstrategiene må spisses, merkevarebygging må bli en større del av virksomheten, konkurransedyktigheten må forbedres og ikke minst må kompetanse- og organisasjonsutvikling må få et større fokus, sa han.
Wiggen sier til kyst.no at selv om Kverva har offentliggjort enkeltoppkjøp innen Insula, tror han at de fleste ikke har oversikten over hvor betydelige posisjonert de er nå har tatt i det skandinaviske markedet.
- Investeringsselskapet Kverva er et eierselskap og har ni ansatte.
- Kverva har særlig fokus på marin sektor.
- De mener marin sektor representerer en fremtidsrettet vekstnæring hvor Kverva med kompetanse, nettverk og kapital, og ser et betydelig potensial for verdiskapning.