Illustrasjon: Bjørøya

Sletta Verft bygger batteri-hybrid arbeidsbåt til Bjørøya

Sletta Verfts bygg nummer 170 til Bjørøya blir såvidt aktørene bekjent verdens første fartøy i sitt slag. Det skriver partene i en pressemelding. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det nye fartøyet vil bli brukt til å serve selskapets lokaliteter i forbindelse med større operasjoner og fortøyningsarbeid.

- I tillegg til at fartøyet gir store drivstoff- og vedlikeholds besparelser blir arbeidsdagen til de på fartøyet enklere og effektivisert, som følge av investeringen, sier skipper Frode Dølvik i meldingen. Dølvik legger til at de også er godt fornøyd med at batteri-hybrid konseptet minsker støyen for dem som er på jobb.

Hoveddata

  • Lengde: 19,00 neter
  • Bredde: 12,00 meter
  • Bredde skrog: 4,0 meter
  • Dybde: 4,35 meter
  • Mannskap: fire personer

Dekksutstyr

  • Kraner: Palfinger 90 og 65 tm
  • Varpevinsj: MBH 40 og 15 t
  • Tuggervinsj: MBH 10 t
  • Kapstaner: MBH 2 stk 5 t og 1 stk 2 t
  • Annet: SHM haikjeft 40 t, platelås 25 t, tauepinner rekke 15 t, taulås rekke 25 t

Landstrøm om natten

Slik fartøyet kommer til å operere så vil vi som regel ligge med strømforsyning fra land eller forflåte gjennom natten. Dermed er også havneaggregatet kuttet. Fartøyet vil heller og satser på å bruke batteriene om natten i kombinasjon med et hovedaggregat ved behov.

–Siden mange av forflåtene har landstrømsforsyning vil også ladding av batteriene gjennom natten bli med fornybar strøm fra land sier, skipper Frode Dølvik.

Plasskrevende hybrid

Bygg nummer 170 er en toskrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.

For å tilpasse designet til batterihybrid drift, får arbeidsbåten eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.

Diesel-elektrisk fremdrift med batteri for hybriddrift er mer plasskrevende enn en konvensjonell løsning. En av utfordringene har derfor vært å få plass til alt av nødvendig utstyr uten at det går ut over plassen til andre komponenter, vesentlige for fartøyets funksjon, slik som kraner, vinsjer, tauepinner, kjettinglås, med mer.

Mottar Enova-støtte

Designet er tegnet fra grunnen av, men er inspirert av tidligere fartøy slik som “Frøy Multi” for den konvensjonelle driften, og delvis “Frøy Valkyrien” og “Frøy Harvest” for den diesel elektriske driften.

Prosjektet er et samarbeid mellom Bjørøya som oppdragsgiver, Sletta Verft som byggeverft med Møre Maritime som partner på skipsdesign og ELMARIN som leverer den batteri-hybride framdriftsløsningen.

Prosjektet mottar støtte fra Enova.