Bjørøya går for grønne løsninger
MS «Bjørøyvær» blir nå testet og prøvekjørt, før den skal leveres til Bjørøya AS. Det nye fartøyet har batteri-hybrid fremdrift, og blir den tredje båten levert fra Sletta Verft til oppdrettsselskapet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bruk av batterier er på full fart inn i maritim sektor og Bjørøya tar nå dette i bruk på sitt nye servicefartøy som er bygg nummer 170 levert av Sletta verft.
Per Anton Løfsnes sier til Kyst.no at selskapet har to katamaraner fra før, men at de blir mer som lokalitetsbåter å regne nå.
- «Bjørøyvær» skal gjøre en jobb på alle lokalitetene til Bjørøya og Midt-Norsk Havbruk, vi driver i samdrift på lokaliteter fra Roan kommune til nordlandsgrensen, forteller han.
Satser på batteridrift
At arbeidsfartøyet til Bjørøya AS er bygget med en miljøvennlig profil er ingen tilfeldighet. Selskapet har hatt som mål å redusere bruken av fossil energi i mange år. Allerede i 1990 koblet de sitt første oppdrettsanlegg på landstrøm, og siden den gang har det blitt flere.
De ser også på muligheter for batterihybride fôringsflåter ved lokaliteter hvor det ikke lar seg gjøre med landstrøm. Dette for å redusere påvirkningen på ytre miljø, dyre- og fugleliv, samt redusere bruken av fossilt drivstoff.
- Vi har også tenkt at vi skal gå over til batteridrift på flere arbeidsfartøy, legger Løfsnes til.
Prosjektet er et samarbeid mellom Bjørøya som oppdragsgiver, Sletta Verft som byggeverft med Møre Maritime som partner på skipsdesign og ELMARIN som leverer den batteri-hybride framdriftsløsningen. Prosjektet mottar støtte fra Enova.
Design tilpasset batteri-hybrid fremdrift
Bygg nr. 170 er en 2-skrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.
For å tilpasse designet til batterihybrid drift, har arbeidsbåten fått eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.
I følge Løfsnes er diesel-elektrisk fremdrift med batteri for hybriddrift mer plasskrevende enn en konvensjonell løsning. En av utfordringene deres har derfor vært å få plass til alt av nødvendig utstyr uten at det går ut over plassen til andre komponenter, vesentlige for fartøyets funksjon, slik som kraner, vinsjer, tauepinner, kjettinglås, med mer.
Designet er tegnet fra grunnen av, men er inspirert av tidligere fartøy slik som Frøy Multi for den konvensjonelle driften, og delvis Frøy Valkyrien og Frøy Harvest for den diesel-elektriske driften. Dette sikrer videreføring av en solid og funksjonell arbeidsplattform med gode linjer, som både er effektiv og miljøvennlig.
Se bildegalleri av fartøyet under.