Coop lanserer økologisk laks og blåskjell
Utviklingen er klar - folk vil ha mer økologisk. Nå slår Coop et slag for sjømaten og lanserer blant annet økologiske blåskjell og laks i Änglamark-serien, melder NTB.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etterspørselen etter økologisk mat har aldri vært større, og markedet vokser stadig. I 2015 økte Coop salget av økologiske matvarer med 20,3 prosent, den største økningen i dagligvaremarkedet. Nå utvider Coop sitt sortiment i øko-serien Änglamark, blant annet med økologisk laks. Daglig leder i Debio info, Emil Mohr, er fornøyd med utviklingen.
– Økologisk oppdrettslaks er snillere mot miljøet, bedre for fiskevelferden og inneholder flere gode næringsstoffer enn vanlig oppdrettslaks. Det er flott at Coop nå tilbyr kundene sine et alternativ til vanlig oppdrettslaks,sier han.
Bevisste forbrukere
Til tross for høyere pris tror Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop Norge Handel AS, at den glade laksen vil treffe hos en kundegruppe som øker.
– Bevisste forbrukere er villig til å betale litt ekstra for et mer bærekraftig produkt. I tillegg til laks lanserer vi også Änglamark økologiske blåskjell. Disse vil i tillegg til å være konkurransedyktige på pris, også være eneste blåskjell i nett som tilbys hos oss. Vi er stolte over å kunne møte den økte etterspørselen etter økologiske matvarer med to nye sjømatprodukter nå i februar, sier Berg-Knutsen.
Änglamark er landets største varemerke for økologiske, miljø- og allergivennlige varer. I midten av februar slippes det til sammen 13 nye produkter i serien.