Her er «Marine Donut» på vei
Fredag ettermiddag tok «Marine Donut» fatt på ferden fra Bamble til Romsdalsfjorden, en strekning på hele 510 nautiske mil.
Folk som bor langs Frierfjorden er vant til store skip, men det er ikke hverdagskost å se verdens største smultring seile forbi.
For i ettermiddag startet nemlig «Marine Donut»på ferden mot Romsdalsfjorden, en strekning på hele 510 nautiske mil. Det er ingen liten operasjon å slepe en plastkonstruksjon på over 600 tonn, men med BOA på laget, har alt gått etter planene (nesten), skriver Bluegreen i en pressemelding.
- Vi ble bare 3 timer forsinket i morges, det må vi si oss fornøyde med, sier Sondre Thorsen, driftssjef og ansvarlig for utskipingen av Donuten. – Det er ingen som har det travelt på så store operasjoner.
200 000 laks
Nå er Donuten «utaskjærs» som man sier i Bamble, og forventet ankomst i Romsdalsfjorden er i løpet av mandagen, avhengig av vær og vind - og ikke minst bølgehøyder.
Vel fremme skal SalMar fylle den med 200 000 laks på 2,5 kg. De skal få svømme rundt i strømmen i "smultringen" til de er 5,5 kg - altså matfisk.
- Det er nå moroa virkelig begynner, sier Nils Johan Tufte, adm.dir i Bluegreen. – Det er nå vi får verifisert hypotesene om at Marine Donut gir god fiskehelse, premium fiskekvalitet – og god lønnsomhet til oppdretteren.
«Marine Donut» er ifølge selskapet verdens største konstruksjon i termoplast. Den har et fiskevolum på 22.000 m3 og er utstyrt med strømningsanlegg som mosjonerer fisken – lik mosjonen den får i norske lakseelver. Vanninntaket skjer under «lusebeltet» slik at man skal unngå lakselus inne i anlegget. Siden anlegget er fullstendig lukket løser Marine Donut også utfordringene knyttet til rømning. Anlegget er også utstyrt med slamoppsamling, noe som minimerer påvirkningen på ytre miljø.