Vanskelig å erstatte volumtap
- En reduksjon i Chile som følge av algeoppblomstringen vil føre til lavere utbud, noe som normalt vil bidra til høyre pris, sier USA-fiskeriutsending Egil Ove Sundheim fra Norges Sjømatråd. På kort sikt mener han at ingen land kan erstatte volumet som er gått tapt etter den store laksedøden i Chile.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sundheim sier til kyst.no at hvorvidt laksedøden får direkte konsekvenser for lakseforbrukerne i USA, er avhengig av om tilbudet inn til USA blir redusert eller andre markeder blir rammet.
Les også: Marine Harvest mistet 1,2 millioner fisk
- Blir det norsk laks som vil erstatte denne mengden fisk tror du?
- Det er ikke signaler om at Norge kan komme til å øke lakseproduksjonen. På kort sikt er det ingen land som kan erstatte det volumet som er gått tapt. Om det kommer til å skje endringer i handelsmønsteret internasjonalt som kan tolkes slik at Norge på noen måte dekker opp for den tapte fisken fra Chile vil være for tidlig å si noe om, forklarer Sundheim, som for tiden har vært fullt opptatt med møter og arrangementer i forbindelse med sjømatmessen i Boston.
Les også: Marine Harvest regner med å ha mistet all fisk i region 10
Han utdyper at amerikanere betaler norske priser allerede i dag, og det blir vanskelig å spå hvorvidt kundene synest norsk laks blir for dyrt i forhold til andre eksportland.
- I detaljhandelen finner vi i dag norsk laks priset opptil 3 USD mer per pund enn chilensk laks. Det er ulik betalingsvillighet for ulike kvaliteter i de ulike segmentene. Noen kundegrupper er villige til å betale mer for norske produkter, mens andre vil kunne komme til å søke andre alternativer, forklarer Sundheim til kyst.no.
Les også: Ingen vekst i Chile de neste årene
Ulike pris profiler
- Kan det bli en etterspørselsvikt fra supermarkedene blant annet som ofte selger laks på tilbud? Vil de ønske å ta inn dyrere fisk tror du?
- Kjedene har ulike pris profiler for laks og andre proteiner. Noen kjører faste priser over lang tid, mens andre kjører kampanjetilbud i korte perioder så det er umulig å gi en generell kommentar på hvordan detaljhandelen vil forholde seg til en eventuell prisøkning. For enkelte kjeder kan en kraftig prisvekst på laks kunne komme til å bety at de vil forsøke å dreie salget over på andre fiskeslag og eventuelt proteiner. For andre kjeder kan dette bety mindre kampanjeaktivitet på laks, som for eksempel mindre kampanjer med prisreduksjon, forklarer Sundheim.
Les også: Oppdrettsnæringen jobber med avtaler i USA
Laksekampanjer rundt påske
Sundheim påpeker at kjedene som retter seg inn mot de minst prisfølsomme markedssegmentene vil nok i mindre grad være følsomme for prisendringer og mener det også er viktig å huske på at lakseforbrukeren har størst og dyrest handlekurv.
- Det er med andre ord viktig for detaljhandelen rent generelt å tiltrekke seg laksekundene fordi de handler dyrere varer enn andre kunder, legger han til.
Så langt ser han at det virker som om lakseprisene holder seg på samme nivå ut mot forbruker.
- Rundt påske er det mange butikker som fokuserer på kampanjer for sjømat generelt ut mot forbruker så det er tradisjonelt stor aktivitet på denne tiden av året. For norske produkter øker eksporten fremdeles til USA, sier Sundheim til kyst.no.