Rekordomsetning for Bravo Seafood
Eksportselskapet Bravo Seafood fikk en rekordomsetning på over milliarden i 2016. - Vi har nådd en milepæl for selskapet, men for oss er det viktigste en sunn inntjening over lengre tid, påpeker daglig leder Karl-Petter Myklebust.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Selskapet har en omsetning på nær 1,2 milliarder kroner som er nær doblet fra forrige år, da selskapet endte på 775 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 18,8 millioner, som er en økning på seks millioner kroner.
- Det har vært en veldig svingende økning i lakseprisen i 2016, og vi har fått mer for laksen. Det gjør naturlig nok til at vi får en høyere omsetning enn i 2015, forteller Myklebust på telefon fra Kina, der fiskeriminister Per Sandberg har tatt med seg næringsdelegasjon med sjømataktører og bedrifter fra leverandørindustrien.
Bravo Seafood-sjefen er spesielt fornøyd med at volumene deres har vært stabile, og ikke har hatt noe nedgang.
- Det er vi veldig glad for ettersom markedet har hatt høye priser, legger han til.
Styret skrev i årsmeldingen at "året var preget av høye priser på fersk laks, Der prisene i perioder har variert mye, noe som til tider har vært utfordrende for driften. Likevel er vi godt fornøyde med resultatet for året som viser stabile volum og bedre lønnsomhet".
Passerte milliarden
Rekordomsetning på over milliarden er Myklebust glad for, og sier det er en milepæl for selskapet når det gjelder omsetning. Men han påpeker at det viktigste for eksportøren er å ha en sunn inntjening over lengre tid.
- Vi har hele tiden hatt fokus på å bli bedre, men vi har også vært heldige med mange ting i 2016 der alt har klaffet.
Årsaken til omsetningsveksten mener han er grunnet et godt samkjørt team.
- Vi har et lite, men ekstremt godt team, som jobber veldig bra sammen. Vi har også hatt en vekst i omsetning som følge av de høye lakseprisene, opplyser han.
Selskapet har tatt et utbytte på seks millioner kroner, og aksjonærene i selskapet er Bravo Seafood Holding AS (50%), Sagarmatha AS (20 %), Hnk Holding AS (10%) Såta AS (10%) og Nærøy Marin AS (10%).
Ser til nye markeder
Selskapet har hatt størsteparten av eksporten sin til Europa og deler av Asia, men ser nå for seg en enda større satsing i de asiatiske landene.
- Det er viktig for oss å få inn flere marked. Siden vi startet å satse på Asia i 2014 har vi hatt en suksess med det vi har gjort der, som har gitt oss stabile kunder. Vi ønsker nå å satse enda mer i Asia, og ser da en stor mulighet for å ta tilbake vår posisjon i Kina, forteller han til kyst.no.
Myklebust berømmer deres salgs- og markedsdirektør Qiao Chen, som han mener har gjort solid arbeid for selskapet i østen, som sørger for kontakt med kundene og at fisk med rett kvalitet og størrelse ankommer til avtalt tid og sted.
- Chen er nå i mammaperm, men snart tilbake i stillingen, ifølge Myklebust, som ser frem til å få hun tilbake i teamet.
Les også: Norge og Kina undertegnet avtale om import og eksport av matvarer
Selskapet har store forventninger til det kinesiske markedet og utviklingen der.
- Vi har jo eksportert til landet før og vil nå etablere et marked der igjen. Ambisjonene er å begynne forsiktig med eksport av laks, og ta tilbake den posisjonen norsk laks hadde i landet. For det er jo ikke mangel på fisk i Kina, men norsk fisk er det ikke særlig mye av enda, sier han.
- Prisen vil fortsette å være høy
Når det gjelder dagens lakseprisen sier eksportsjefen at den i år er ekstremt høy og svingende. Noe som han mener kan være spesielt krevende for dem spesielt iforhold til industrikunder.
- Røykeri og videreforedlingskunder er mer utfordrende for oss når lakseprisene svinger og er høye, enn hva ferskmarkedet er, påpeker han.
Myklebust tror prisen vil fortsette å være høy men på hvilket nivå vil han ikke spekulere i.
- Eksportselskapet holder til i Florø, og har syv ansatte, derav nyansatt Sunniva Gjeithus som ble ansatt for et halvt år siden.
- Bravo Seafood er Global G.A.P. sertifisert.