Illustrasjonsfoto av label Rouge-laks. Foto: SSPO

Skottlands lakseoppdrettere appellerer til prioritert tilgang til kanalovergangene

Tre dager før Storbritannia forlater EU krever Skottlands lakseoppdrettere at sjømatforsendelser ved kanalovergangene blir prioritert av den britiske regjeringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den skotske lakseprodusentorganisasjonen Scottish Salmon Producers’ Organisation, handelsorganet for Skottlands lakseoppdrettere, sier at det er viktig at den britiske regjeringen lever på sitt engasjement for å prioritere sjømat. Kanaloverganger til Frankrike har vært kaotiske siden søndag 20. desember, melder  i en pressmelding. Saken er gjengitt i sin helhet. 

Det britiske transportdepartementet har planer om å prioritere sjømat og daggamle kyllinger, slik at disse produktene kan spores raskt gjennom kanalens kryssingspunkter, forbi køer av vogntog som venter på å komme seg inn i Frankrike. Disse planene ble satt sammen som forberedelse til køene og forsinkelsene som ministrene forventer når Brexit-overgangsfasen slutter 1. januar 2021 (fredag).

Men med køer av vogntog som tar dager å rydde i Kent - hovedsakelig på grunn av de praktiske effektene av den franske grensestengingen forrige uke og behovet for å teste alle transportførere for Covid - er det et åpenbart behov for de nye prioriteringsreglene til bli introdusert tidligere, skriver SSPO i pressemeldingen tirsdag. 

Enhver beslutning om å implementere denne delen av trafikkstyringsberedskapsplanene vil bli tatt av Kent Resilience Forum. Den britiske regjeringen er en viktig og innflytelsesrik aktør på dette forumet, påpeker de. 

Ni utfordrende dager

Tavish Scott, administrerende direktør i SSPO, sier de har hatt ni dager med utfordringer med køer av vogntog som prøver å komme seg over kanalen.

- Det er før de ekstra papirene og byråkratiske kontrollene som vil være nødvendige etter fredag. Det er viktig at den britiske regjeringen nå handler for å avverge de ytterligere problemene som sannsynligvis vil tre i kraft fra slutten av denne uken. Ministrene må gjøre det klart at de vil at prioritering av sjømat og andre tidssensitive produkter skal starte så snart som mulig. Tiden for ordningen er nå, fastslår han. 

- Hvis dette ikke blir gjort, vil Skottlands oppdrettere møte en andre transportkrise. De har allerede mistet millioner etter å ha blitt stengt utenfor det europeiske markedet i forkant av julen. De har ikke råd til å gå gjennom det igjen. Derfor må den britiske regjeringen handle nå og gjøre det klart at prioritering av sjømatforsendelser må skje uten forsinkelse, påpeker han. 

Operasjon Brock er trafikkstyringsplanen som ble designet for forsinkelser og køer som forventes ved overgangen 1. januar 2021. Den er allerede satt i praksis etter problemene som fulgte den franske grensestengingen før jul. En del av Operasjon Brock som ennå ikke er aktivert, er imidlertid prioritering av fersk sjømat og daggamle kyllinger.

Denne avgjørelsen må tas av Kent Resilience Forum. Forumet består av representanter fra Department of Transport, Her Majesty's Revenue and Customs, Border and Protocol Delivery Group (som sitter i kabinettkontoret), Highways England, Kent Police, Kent Fire and Rescue Service, South East Coast Ambulance Service, Kent County Council, Medway Council og lokale distrikts- og bydelsråd.

Bakgrunnsfakta:

  • I desember eksporteres rundt 3800 tonn hel, fersk / kjølt laks til en verdi av £ 28million til EU
  • Hver dag er mer enn 152 tonn hel, fersk skotsk laks på vei til EU. Eksportvurdering på over £ 1,1 millioner hver dag.
  • I tillegg utgjør andre lakseprodukter som fileter, sider av laks og røkt laks £ 10 millioner av salget i desember, omtrent £ 400 000 per salgsdag.