Brønnbåten Seikongen flyter nå av seg selv. Foto: Maritime Governance of Castro.

«Seikongen» flyter nå av seg selv

Chile: Å få «Seikongen» til å flyte tok ni timer, og var suksessfullt, ifølge Kyst.no søsternettsted, Salmon Expert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rundt 50 mennesker, inkludert fagfolk fra CPT rederier og eksperter fra det nederlandske selskapet Ardent, samt personell fra Sjøforsvaret i Chile og myndigheter, har jobbet på spreng for å få brønnbåten «Seikongen» til å flyte. Målet er å få den slept til havnen i Talcahuano på søndag, melder Salmon Expert.

«Seikongen» flyter nå av seg selv, og et lettet personell opplyser at operasjonen var vellykket. Foto: Maritime Governance of Castro.

- Gikk bra 

Guvernør Fernando Borquez i Chiloe, sier til Salmon Expert at han vil rose arbeidet som er gjort av Ardent og CPT, samt den chilenske marinen, så langt.  

- Oppdraget gikk bra, og nå flyter båten av seg selv, slik at man kan starte arbeidet med å taue den.

- Vi er meget fornøyd med resultatene, legger han til. 

Fartøyet havarerte utenfor kysten av Chiloè den 18 oktober i fjor, med 200 tonn laks om bord. Brønnbåten var på oppdrag for oppdrettselskapet Salmones Camanchacas, da hendelsen fant sted.

Les også: Første fase av «Seikongen» hevingen er nå utført

Videre overvåking

Héctor Aravena, Castro maritime guvernør sier at når det gjelder overføring av skipet til havnen i Talcahuano, har CPT tenkt å begynne slepingen førstkommende søndag, men han påpeker at båten må gjennomgå noen inspeksjoner først.

- Dette gjør vi slik at alt arbeid er i samsvar med prosedyrer og fastsatt regelverk. Dersom inspeksjonene viser positive resultater, vil skipet kunne bli slept til Biobio regionen,forteller Aravena.

- En meget profesjonell jobb ble utført av tjenestemenn i marinen, Sernapesca, helsetjeneste,fiskeridirektoratet og helsemyndigheter. I tillegg vil videre overvåking være under oppsyn av den chilenske marinen og Sernapesca, slik at det ikke blir noen uforusette hendelser under slepingen, sa han.

Se video av Seikongen under. Kilde: Maritime Governance of Castro. 

Fem millioner dollar

Over 100 personer har vært involvert i arbeidsprosessen med å få fartøyet hevet. Værforholdene i området har gjort at arbeidet flere ganger har blitt utsatt, men nå er de godt på vei til å få båten inn til havnen. 

Operasjonen er budsjettert til USD 5 millioner.

«Seikongen» er bygget i Hong Kong i 2017, og har skapt overskrifter verden over. Du kan lese flere Kyst.no saker om båten under.