Grip Pacific opererer i Chile, der den er chartret av Cermaq. Foto: Grip Ship AS

Nå trekkes Gripship også inn i brønnbåt-konflikt

Skipseiernes organisasjon i Sør-Chile, Armasur, har sendt ut en offentlig erklæring der de hevder både Gripship Chile og Sølvtrans Chile, ikke oppfyller lovpålagte krav for drift i landet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gripship Chile, er et chilenske datterselskap til norske Gripskip AS. Både de og Sølvtrans Chile får nå passet påskrevet av skipseierforeningen Armasur, som hevder de to selskapene ikke oppfyller nasjonale krav for blant annet registrering og drift av brønnbåter i Chile.

Tidligere har brønnbåtrederiet Naviera Orca - som er medlem i Armasur  - anklaget Sølvtrans for å omgå chilensk lov som setter krav til at minst 51 % av eierskapet skal være nasjonalt. De mener at det nasjonale majoriterseierskapet i selskapet kun er proforma ved at de hevder kapitalen som den chilenske majoritetseieren i Sølvtrans Chile har betalt for 51% av selskapet er symbolsk i forhold til den virkelige verdien.

Den chilenske arbeidstakerorganisasjonen CUT har tidligere uttalt at de er bekymret for arbeidsplassene til de ansatte i Sølvtrans Chile dersom Naviera Orca vinner fram med sine anklager, og har varslet at det kan bli aktuelt med en arbeidskonflikt.

Les også: Sølvtrans trues i Chile

Nå har altså skipseierforeningen Armasur kommet på banen med en offentlig erklæring der de bl.a. anklager Sølvtrans og Gripship, for å ha drevet i flere år uten å oppfylle kravene i chilenske lov.

Det åpne brevet med anklager ble nylig publisert i nasjonale medier i Chile, og viser blant annet til at det mandag kom et vedtak fra det øverste statlige kontrollorganet i Chile, Contraloria General de la Republica, som ber den chilenske marinen å avvikle driftslisensen til brønnbåtene Ronia Austral og Ronia Pacific.

Brevet er signert av Naviera Orca og fem andre brønnbåtselskaper. De skriver blant annet:

- Vi skal gjøre alt som står i vår makt overfor administrative og rettslige instanser for å kreve at lovverket i Chile blir respektert.

Rettslig forfølgelse

Overfor kyst.no sitt søsternettsted i Chile, Salmonexpert, forklarer Armasur at  selv om organisasjonen selv ikke kan ta rettslige skritt, så er det stor enighet innad i Armasur at dette må forfølges. De sier også at det er flere brønnbåtselskaper som vil gå sammen med Naviera Orca om en rettslig forfølgelse av Sølvtrans og muligens Gripship.

- Dette kommer til å skje allerede i september, sier Armasur.

Jorge Maluenda, Country Manager i Gripship Chile avviser anklagene.

- Jeg skjønner ikke hvorfor, eller hvilken agenda Armasur har for å nevne oss. Fra start har vi operert innenfor pålagt juridiske rammer og har oppfylt både oppdatert regelverket og tidligere regelverk, sier Maluenda.

- Vi sikrer våre ansatte flotte fasiliteter og gode lønns- og arbeidsvilkår, understreker han.

Maluenda forteller de internt i Gripship  også skal vurdere de juridiske aspektene i den offentlig anklagen fra Armasur.

Avviser anklager i Norge

Konsernsjef i Sølvtrans, Roger Halsebakk mener anklagene mot dem er feilaktige, og har tidligere uttalt at selskapet har forsøkt å få Odd Einar Sandøy, som eier ca en fjerdedel i Naviera Orca og sitter i selskapets styre, til å droppe saken som de kjører mot Sølvtrans i Chile. Sandøy eier sammen med sin norske forretningspartner Kjell Audun Aasen 49 % av Naviera Orca.

Les også: - Anklagene er feilaktige

Odd Eindar Sandøy er også eneeier av og adm dir i norske Rostein. Glen Bradley som er nestleder i Rostein AS, understreker at det norske rederiet ikke har noen tilknytning til den omtalte saken i Chile.

Les også: Rostein avviser å være part i brønnbåtkonflikt