Skal bli størst i brønnbåt
Marine Harvest sin satsing på egen brønnbåtflåte er blant annet motivert utfra det faktum at kostnadene øker, og at fortjenestemarginene i brønnbåt øker. - Vi vil ha en bit av marginene, sier konsernsjefen i DESS Aquaculture Shipping, Jon Are Gummedal til kyst.no, og legger til at de har ambisjoner om å bli størst.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
DESS Aquaculture Shipping er et joint venture selskap som Deep Sea Supply eier sammen med Marine Harvest på 50-50 basis. Avtalen mellom de to kom i stand etter at Marine Harevst flagget at de ville bygge sitt eget brønnbåtrederi og egen flåte med arbeidsbåter istedet for å leie. I følge Gummedal bruker Marine Harvest 100 millioner euro årlig på å leie brønnbåter, noe som sysselsetter rundt 44 fartøy på årsbasis.
Les også: – Stordriftsmarginene har gått til oppdretterne
- Marine Harvest har også sett på de høye marginene i brønnbåtnæringen, noe som har vært en medvirkende årsak til at de ønsket å etablere noe selv, sier Jon Are Gummedal.
Det er vel heller ikke helt uten betydning at en viss kypriotisk stasborger er hovedaksjonær i Deep Sea Shipping. John Fredriksen er også største aksjonær i Marine Harvest.
Vil samarbeide med andre
Jon Are Gummedal understreker at selv om de skal drive DESS Aquaculture Shipping i samarbeid med Marine Harvest, er det aktuelt å samarbeide med andre aktører også.
- Vår ambisjon er å bli den største aktøren innenfor dette segmentet, understreker Gummedal. Videre skal vi bygge fartøyer som både er billigere enn dagens brønnbåter, og ikke minst billigere å drifte, sa Gummedal.
Kyst.no snakket med Gummedal i forbindelse med at han holdt innlegg på SB1 Markets sitt investor seminar i Trondheim onsdag. Han trakk der paralleller til oljebransjen som han har begge beina plantet i. Deep Sea Supply har nærmere 4o fartøyer i sin flåte. Tolv ankerhåndteringsfartøy og resten supply-båter. Mange av disse er nå i opplag.
- Vi har valgt å legge ledige fartøy i opplag istedenfor å vente på oppdrag. Da vi så at Marine Harvest skulle bygge egen flåte, tok vi hansken og ba om et møte for å drøfte mulige former som samarbeid, forteller Gummedal.
Han mener selv oljenedturen har gjort Deep Sea Supply til et av de mest kostnadseffektive selskapene i bransjen. Dette vil de ta med seg over til DESS Aquaculture Supply.
Rederiet får overlevert sin første brønnbåt i tredje kvartal 2017. Denne skal tjenestegjøre i Canada, og rederiet har opsjon på ytterligere tre som hver får en kapasitet på 3000 kubikkmeter. Videre har de en prosessbåt under prosjektering.