«Viktoria Lady» til kai.

Eines AS kjøper brønnbåten «Viktoria Lady»

Denne uken ble det klart at Eines AS overtar brønnbåten «Viktoria Lady», båten går rett inn i en toårsavtale med Frøy.

Publisert Sist oppdatert

Eines AS skriver i pressemeldingen at de ønsker å vokse innen havbruksservice, herunder brønnbåt og avlusningstjenester. Kjøpet av «Viktoria Lady» sier selskapet er et viktig steg i en mere offensiv satsing innen brønnbåt, etter salget av avlusningsfartøyet «Smøla Viking» vinteren 2024. 

Viktoria Lady - Spesifikasjoner

  • Tonnasje: 1186 GT
  • Hovedmotor: Yanmar 6EY26, 1920 kW @750 rpm
  • Hjelpemotorer: 2 x Deutz BF8M1015MC, 433 kW
  • Havnegenerator: John Deere Marine 125 kW
  • Girkasse: Finnøy
  • Thrusters: Baug og akter, 450 hk
  • Drivstoffkapasitet: 160 m³
  • Ferskvannskapasitet: 26 m³
  • Ballastvannkapasitet: 65 m³
  • Kraner:
    • 2 x Triplex 40 TM
    • 1 x Palfinger 23 TM
  • Lastehåndteringsslanger: 2 x 16 tommer

«Viktoria Lady» går inn i en bareboatavtale med Frøy, men Eines vil på sikt ta over hele driften av brønnbåten, herunder å bemanne skipet med eget mannskap og inngå kontrakter direkte med kundene. 

– Dette var ikke mulig i første omgang, men avtalen med Frøy gir oss en god mulighet til å jobbe oss inn i markedet med en for oss ny båt, skriver selskapet.

Spennende samarbeid

Daglig leder i Eines, Jan Eirik Nordseth, sier at samarbeidet mellom Eines og Frøy er ventet å gi positive effekter for begge parter. 

– Våre to brønnbåter, «Smøla Våg» og «Viktoria Lady», kan betjene et behov som går utover Frøy sitt primære marked med sine større brønnbåter, og motsatt der Frøy sine båter kan betjene våre kunder som normalt betjenes av mindre båter, men som trenger mere kapasitet i enkelte perioder. Dette vil bli et spennende og utfyllende samarbeid.

Det er Grieg Shipbrokers som har stått for salget fra selger og koordinert partene gjennom transaksjonen og avtaleinngåelsene på det selskapet kaller en god og trygg måte. 

– Vi takker Grieg Shipbrokers, Oceans Farm Services og Frøy for et svært godt samarbeide under hele prosessen, sier den daglige lederen.

Gunstig retning

Året 2024 beskriver Nordseth som et forholdsvis krevende år for Eines etter salget av «Smøla Viking» og at selskapets andre fartøyer var under ombygging i store deler av første halvår. 

– Med fartøyene i kontrakt inn i inngangen av et nytt år og med ervervelsen av «Viktoria Lady», har vi plottet inn en kurs som vil føre oss i en gunstig retning, avslutter Nordseth.