Frøygruppen kontraherer ny brønnbåt
Frøygruppen har inngått byggekontrakt på sin syvende brønnbåt. MS «Gåsø Odin» går rett inn i charteravtale for en norsk kunde første halvår 2022.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nyanskaffelsen MS «Gåsø Odin» blir 85,4 meter lang og 20 meter bred, med en kapasitet på 4.500 kubikkmeter. Frøygruppens syvende brønnbåt skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia. Dette er samme verft som nå bygger verdens største brønnbåt, MS «Gåsø Høvding», på hele 7.500 kubikkmeter, melder selskapet i en pressemelding.
- Kuttingen av stål kommer i gang i høst. Etter planen skal MS «Gåsø Odin» settes i drift i løpet av første halvår 2022, sier Einride Wingan i Frøygruppen, som for tiden erved verftet i Tyrkia og følger opp byggeoppdragene for brønnbåtrederiet.
Selskapet med base på Frøya operer i dag fem brønnbåter. De to fartøyene under bygging øker Frøygruppens brønnbåtkapasitet betydelig.
Designet for fiskevelferd
Den nye 4.500-kubikkeren er basert på et design utviklet gjennom et langvarig samarbeid med Møre Maritime. Administrerende direktør Svein K. Waagbø er svært fornøyd med å levere enda et spesialtilpasset fartøy for Frøygruppen.
- Vi har utviklet et godt samarbeid med rederiet gjennom flere år, og designet båter med fokus på optimal fiskevelferd og effektiv drift. Vi er svært fornøyde med at Frøygruppen er med på å utvikle dette samarbeidet videre, forteller Waagbø.
Verdens største i rute
Rederiet har seks personer som på skift følger opp de to byggeprosjektene i Tyrkia. For tiden er fire av dem til stede på verftet. Einride Wingan forteller at framdriften på det som blir verdens største brønnbåt, og Frøygruppens sjette, går etter planen. Skroget sjøsettes rundt årsskiftet.
«Gåsø Høvding» får en lengde på 83,2 meter og en bredde på hele 30,9 meter. Fiskeutstyrspakken, som blir levert av Cflow, er basert på lukket teknologi og oppfyller alle dagens og framtidens krav til fiskevelferd, både når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og RSW-nedkjøling. Fartøyet får også undertrykkssortering med uttak av alle typer rensefisk, og rene og glatte flater i brønnene om bord slik at det blir en optimal jobb for det automatiske vaskeanlegget om bord.
- Båten utstyres med det siste innen teknologi for skånsom transport av fisk og høy biosikkerhet for miljøet rundt oss, opplyser han videre.
Båten kan klargjøres for hvilket som helst avlusningssystem og utstyres med blant annet DP-system, batterisystem for peakshaving og dieselelektrisk drift.