MS «Harald Martin» er den andre brønnbåten Tersan leverer til Nordlaks i 2021. Foto: Tersan Shipyard.

«Harald Martin» overlevert

Tersan Shipyard har overlevert den nye brønnbåten «Harald Martin» til rederiet Nordlaks.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er den andre LNG-hybride brønnbåten verftet leverer til rederiet. Tidligere i år ble søsterskipet «Bjørg Pauline» levert. 

Fartøyet er 84 meter langt, 19 meter bredt og har en kapasitet på 4300 m3, nok til å frakte over 600 tonn levende fisk. Den er utstyrt med dynamisk posisjonering (DP) og er tilpasset for å operere på eksponerte lokaliteter og for å betjene Nordlaks sin Havfarm.

Fartøyet er også utstyrt med et fiskebehandlingssystem for å fjerne lakselusen fra fisken. Hun er også utstyrt med romslige og luksuriøst innredede rom for mannskapet om bord.

MS «Harald Martin» er designet av NSK Ship Design og klasset av DNV. Ifølge en melding fra verftet vil brønnbåten være en av de mest effektive og avanserte fartøyene i sitt segment.  

Den er utstyrt med fire tunnelthrustere, blant annet på grunn av redundans som rederiet ønsket, men også for å takle DP-kraften som trengs. 

Se video under som NSK Ship Design har lagt ut på sin LinkedIn side av fartøyet.