Lars Arne Svendsen (56) trives svært godt som skipper på «Inter Nord», og håper at flere unge som utdanner seg vil velge maritim næring.

- Fisken skal reise på businessklasse

Kaptein Lars Arne Svendsen trives godt bak spakene på «Inter Nord», og håper flere unge vil velge maritim utdanning. - Jeg anbefaler på det varmeste å jobbe om bord på en brønnbåt, sier han.

Publisert Sist oppdatert

En kald vinterdag fikk Norsk Fiskeoppdrett komme om bord på brønnbåten «Inter Nord» for en prat med Lars Arne Svendsen (56) som er kaptein om bord.

Intership:

  • Rederiet har hovedkontor på Hareid i Møre og Romsdal, og er tilstede i fem land. 
  • Rederiet har 150 ansatte, der de opererer med ni fartøy med 15,700 m3 i tankvolum.

Fartøyet er en del av flåten til Intership, og da de lå til kai i Bergen var det duket for mannskapsbytte. Kapteinen klargjorde dermed fartøyet sammen med crewet for overlevering.

- Jeg har vært om bord på dette fartøyet siden mars 2020, og har vært i Intership siden april 2016. Jeg trives veldig godt og det er et bra rederi å jobbe for. Det er en fin arbeidsplass, både om bord på «Inter Nord» og de andre fartøyene i bedriften, sier han.

Svendsen er oppvokst på Melbu i Vesterålen og har skipsførerutdanning, fagbrev i fiskeindustri, samt pedagogisk utdanning. 56-åring har vært på sjøen siden slutten av 80-tallet, der han først startet som fisker.

- I jobben min er det viktig for meg å få fornøyde kunder, og sikre at fiskevelferden er så bra som overhodet mulig. Fisken skal reise på businessklasse, sier han.

Svendsen håper å bidra med sin kunnskap til opplæring av unge som kommer inn i næringen, samt få flere til å velge maritim opplæring.

- Jeg har i friperiodene mine jobbet noen år med maritim opplæring på en videregående skole, og dette synes jeg var veldig givende, forteller han.

Se videointervju med kapteinen under: 

Lasting og lossing

Et typisk oppdrag for selskapet er å frakte enten slaktefisk eller smolt.

«Inter Nord» :

  • Fartøyet er bygget og levert av Vaagland båtbyggeri i 2010, og var da en av verdens største brønnbåter.
  • Den er 69,99 m, 15 m bred og har et brønnvolum på 2870 m3
  • Designet av Skipskompetanse.
  • Fartøyet er arrangert med to separate fisketanker og mulighet for å seile med lukket sirkulasjon.
  • Intership har eid «Inter Nord» siden 2018, før var den eid av Nordlaks.

- Vi har utstyr for å sortere fisk også, men det er veldig sjeldent gjort. Kundene ønsker ikke å holde på med det, men vi driver også på med en del avlusningsbehandlinger, forteller han.

- Nylig kjørte vi fisk fra Ryfylkebassenget i sør, opp til Nordfjorden i nord. I tillegg leies båten en del ut på spotmarkedet, forteller Svendsen.

Selskapet har fraktet veldig mye fisk i Hardanger, og nord for Bergen.

- Fisken leveres hovedsakelig på Langevåg, Sotra Fiskeindustri og Sekkingstad på Sotra.

Crewet om bord på brønnbåten «Inter Nord», bestående av Lucas Dos Santos (matroslærling) t.v., Martinus Blomvik (kokk/matros), Lars Arne Svendsen, Andreas Flo Tonning (overstyrmann), chilenske gjest Rudolfo Cantello, og William Jensen (matros). Mangler på bildet: Rene Florido (maskinsjef).

Brønnbåten laster cirka 40 000 fisk på hver tur, der fisken ofte ligger på rundt fem kilo.

- Det meste vi kan laste er rundt 60 000 fisk i en omgang, opplyser han.

Om bord har selskapet en femmanns besetning, pluss lærling.

- Ofte har vi hatt kadetter i maskin og lærlinger på dekk, sier Svendsen.

Arbeidsdagen til kapteinen deles opp med styrmann, der de har organisert vakten i et 8-4 4-8 system.