Verdens største sjømatmesse er i gang
SEAFOOD EXPO 2016: Årets største sjømat «happening» i Europa er i gang, og åpnet dørene kl ti lokal tid. Messen går over tre dager, og har hele 1650 utstillere fra 76 ulike land.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Årets arrangement vil bli møtested for tusenvis av fagfolk innen sjømatnæringene som har sett frem til dette arrangementet, opplyser amerikanske Liz Plizga, kommunikasjonssjef for Diversified Communications, som organiserer Seafood Expo-messen i Brussel.
- I løpet av det tre dager lange arrangementet, hvor sjømatnæringens kjøpere og leverandører fra hele verden samles, vil det skje mye, legger hun til.
På årets messe skal eksotiske land som Barbados, Seychellene, Tanzania og Uganda vise seg frem på stand for første gang. Finland, Russland, Skottland og Uruguay skal ha større fellesstander.
Sikkerheten til utstillere og publikum tas på største alvor, og arrangørene har iverksatt tiltak for å bedre sikkerheten.
Les også: Omfattende sikkerhetsstiltak på plass til sjømattmessa i Brussel
Rekordår i fjor
Hun sier at utstillingen har vokst gjennom årene til å bli den viktigste globale begivenhet for sjømatnæringen. Fjorårets arrangement var et rekordår, noe som har gjort at de har måttet utvide utstillingsområdet med en ny hall, som svar på bedriftenes økende etterspørsel for å delta på arrangementet.
- På årets arrangement vil kjøpere finne et utvalg av nye sjømatprodukter, nye teknologier og trender, samt behandlingstjenester, sier Plizga til kyst.no.
(Teksten fortsetter under bildet)
Ny «Seafood Excellence» konkurranse
Nytt i år er konkurransen «The Seafood Excellence Global Awards», som vil kåre de beste sjømatproduktene representert på messen. Denne konkurransen erstatter Seafood Prix d'Elite, som hedret selskaper med nye sjømatprodukter som ble introdusert på det europeiske markedet i løpet av en periode på 18 måneder.
Den nye prisutgivelsen vil anerkjenner de beste sjømatprodukter som er representert på utstillingen uavhengig av dato de kom på markedet. I år er det mer enn 70 programmer og 39 finalister som representerer 15 land som ble valgt ut til å være en del av denne konkurransen. To store premier vil bli delt ut for beste handelsprodukt og beste hotell/restaurant/cateringvare (HORECA).
Også fem spesielle utmerkelser vil bli presentert for innovasjon, bekvemmelighet, helse og ernæring, detaljhandel, emballasje og sjømat produktlinje. Kunngjøringen av vinnerne vil finne sted lørdag 26. april 18.00 til 20.00.
Alle sjømatprodukter angitt og valgt som finalister og vinnere vil bli vist frem under det tre dager lange arrangementet. Du kan finne en liste over alle produkter som er meldt inn i konkurransen og alle finalistene på nettsiden til Seafood Expo.
72 nasjonaliteter på årets messe
Årets utstilling vil være vert for mer enn 1650 utstillere fra 76 land, inkludert 72 nasjonale og regionale fellesstander, som strekker seg over 35,800 m2.
- Dette er et imponerende antall utstillere med tanke på terrorhendelsene Brussel gikk gjennom 22 mars. Årets messe fortsetter å være verdens viktigste begivenhet for sjømatnæringen, sier Plizga til kyst.no.
I fjor trakk messen til seg 26.000 besøkende.
- Vi forventer en innvirkning på besøkende på grunn av terrorhendelsene i Brussel, men vi har hatt noen positive indikatorer på at det allikevel vil være mange som vil besøke messen, sier hun.
Les også: Flere avlyser Brüssel-messen
Les også: Salmar dropper Brussel
- Besøkende fra hele verden er registrering for å delta. De kommer fra Kina, Frankrike, Tyskland og Polen, til Italia, Spania og USA, for å nevne noen. Vi har hatt kjøpere fra mer enn 100 land som har registrert seg for å delta på arrangementet siden 22 mars, legger Plizga til.
Sett med norske øyner er det en del bedrifter som har avlyst å reise ned på grunn av sikkerheten til de ansatte, men det er uansett 80 norske bedrifter som vil delta og ha stand på messen. Deriblant også Norges Sjømatråd og Sjømat Norge.
Les også: Norges Sjømatråd stiller på Brüssel-messen
Historien til messen
Seafood Expo Global ble lansert i april 1993 som et resultat av henvendelser fra kunder i Europa som deltok på Boston Seafood Expo utstillingen i Nord-Amerika, som nå ønsket å få til en lignende sjømat-event i Europa.
- Messen ble lansert for 18 år siden som svar på det stadig økende antallet leverandører rettet mot sjømatnæringen. Utstyr, teknologi og tjenestesektoren ønsket seg en utstillingshall viet utelukkende til sjømatindustrien, utdyper Plizga.