Seafood Expo Global arrangeres for 25 året på rad og startet tirsdag 24. april. Foto: Alex Hung Phan/Kyst.no.

Tar pulsen på Seafood Expo i Brussel

I den belgiske hovedstaden Brussel går SeafoodExpo Global i disse dager av stabelen, og arrangeres for 26 året på rad. Kyst.no er på plass og tar pulsen på verdens største sjømatmesse. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tirsdag åpnet messen som skal gå over tre dager. Søstermessen Seafood Processing Global arrangeres samtidig. 

Sjømataktører fra hele verden kommer til Brussel for å vise frem sine produkt. Her ser du sushi-laks fra Frøya. Foto: Alex Phan/Kyst.no.

De to messene trekker svært mye folk til den belgiske hovedstaden, og det er ventet at det skal komme rundt 30.000 besøkende, fra hele 150 ulike land. 

Hallene på messeområdet er smekkfulle av ulike utstyrsleverandører og sjømataktører som skal vise frem sine nye produkter, og lage blest om laks og sjømatnæringen. En av disse er oppdrettselskapet Egil Kristoffersen & Sønner fra Nordland, står på stand sammen med Norway Royal Salmon (NRS).

-  Man får virkelig tatt pulsen på næringa her i Brussel. Vi har hørt mye nytt fra både marked, politikere og finansnæring, sier daglig leder Eva Maria Kristoffersen til Kyst.no. 

- Mange besøkende

Salgssjef Kenneth Brandal og administrerende direktør Liva Notøy i Plany er også på plass, og sier til Kyst.no at de er godt fornøyd med året stand.

Det er god stemning i Brussel. Avbildet er salgssjef Kenneth Brandal i Plany, sammen med Key account manager Heidi Angell Jakobsen i Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett og administrerende direktør Liva Notøy i Plany. Foto: Kyst.no.

- Vi har hatt godt med besøk og vi ser det er en stor interesse. Folk ønsker å vite mer om produktene samtidig som vi får snakket med eksistreden kunder. Det er en flott møteplass, sier de.

- Det er en avslappet tone. Folk er i god stemning, legger Notøy til.

Møter nye kunder

Per Samuelsen som er markedsdirektør i Frionordica er på messen for første gang. 

Gunnar Hoff CMO i CFLOW. Foto: Kyst.no.

- Vi er her for å møte andre kunder vi ellers ikke treffer. På Seafood Expo kan man treffe folk fra hele verden inkludert Chile, Peru, Portugal. De treffer man vanligvis ikke på andre messer, sier Samuelsen. 

Deler stand

Gunnar Hoff, CMO i CFLOW deler stand med Frionordica, og sier selskapet er her fordi det er den viktigste messen innen sjømatindustrien. 

- Det er første gang vi er her, men det er viktig å være her. 

Utstyrsleverandøren har to representanter på plass i Brussel. 

- Vi vil etter messen evaluere om vi skal være med neste år også, men jeg tror at det vil være stor sannsynlighet, forteller Hoff. 

Hege Wroldsen og Johann Petter Loe i Maritech System AS på Seafood Expo. Foto: Kyst.no.

- Digitalisering av verdikjeden

Hege Wroldsen “commercial director” og Johann Petter Loe “senior sales manager” i Maritech System AS sier sjømatmessen i Brussel gir dem mange kunder og muligheter.

- Vi har disse dagene mellom annet holdt et innlegg på Canada sin ground table, hvor vi snakket om digitalisering av verdikjeden i sjømatnæringen.

Brødrene Dahl representantene Ole Jørgen Hjellestad regionansvarlig havbruks vest f.v, Anders Kallerud direktør for havbruk og Stian Jakobsen regionsansvarlig Trøndelag sier de har en svært produktiv messe og er storfornøyde med den første dagen.

Maritech har også kontor i Canada, og sier de skal lansere nye løsninger om dokumenthåndtering analytics og reklamasjoner og skyløsninger mellom annet. 

Utstyrsleverandøren Brødrene Dahl har ikke stand på årets messe, men er på her for å treffe kunder og andre i næringen. De tre representantene sier til Kyst.no at det er spennende så langt. 

- Vi har truffet mange kjente som også bare går rundt og kikker. Det er en svært produktiv messe. Vi treffer mye nordmenn her, og det er mye lettere å få kontakt, sier Anders Kallerud som er direktør for akvakultur i Brødrene Dahl.

Dekker nyhetene fortløpende

Kyst.no sitt søsternettsted Fishfarmingexpert har på plass journalist og webredaktør Garreth Moore, som vil dekke nyheter for Salmonview media group sine nettsider Kyst.no, Fishfarmingexpert og Salmonexpert. 

På plass er også Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett sin salgs- og markedsavdeling.