Vil «trøkke til» med «Egget»
Hauge Aqua og Marine Harvest avventer byggingen av piloten av «Egget», til de får svar på søknad om utviklingskonsesjoner fra Fiskeridirektoratet. - Når vi får godkjennelsen, vil den bidra til et vesentlig taktskifte. Det vil være svært utløsende med tanke på det videre arbeidet, sier daglig leder Cato Lyngøy i Hauge Aqua til kyst.no
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Gründerbedriften på Lindås har ifølge Lyngøy opplevd stor interesse fra underleverandører som ønsker å være med på utviklingen av den unike lukkede merden.
Etter at den daglige lederen presenterte konseptet under Aqua Nor i august 2015, har de siden vært opptatt med å realisere en prototype av «Egget».
Denne har de så langt ikke kunne starte byggingen av, da samarbeidende partner Marine Havest Norway avventer svar fra Fiskeridirektoratet på utviklingskonsesjoner. Men Lyngøy påpeker at de gjør alt det forberedende arbeidet, slik at de kan starte byggingen så snart konsesjonene er på plass.
- Dersom vi får godkjennelse kan vi så å si med engang begynne byggingen av piloten. Når vi får godkjennelsen, vil den bidra til et vesentlig taktskifte. Det vil være svært utløsende med tanke på det videre arbeidet, da skal vi «trøkke» til, konstaterer Lyngøy.
- Før søknadsvaret kommer vil vi fortsatt jobbe med forberedende arbeid til bygging av piloten, legger han til.
14 konsesjoner
Basert på Hauge Aquas teknologi søkte Marine Harvest om 14 vederlagsfrie utviklingskonsesjoner til den lukkede merden i februar 2016. Det lukkede-systemet skal ha tradisjonell produksjon av laks, fra storsmolt til ferdig slakt.
Les også: Vil ha 14 utviklingskonsesjoner på Egget
Konseptet har fått stor oppmerksomhet, og Lyngøy sier til kyst.no at de opplever stor interesse fra mange ulike deler av Norge.
- Vi har ikke detaljene på plass rundt hvem som skal være underleverandører enda, men Hauge Aqua har opplevd en helt enorm respons fra hele landet. Der folk vil bidra med teknologi, utstyr og løsninger til Egget, forklarer han.
Les saken her: Avhengige av størrelse for å lykkes
Selskapet vil sammen med Mundal-gruppen bruke bruke flere underleverandører ikke bare når det gjelder plast til selve anlegget, men også den mekaniske utrustningen og teknologien.
- Vi vil ha en systematisk gjennomgang av de ulike selskapene som vi har i tankene, og utføre en evaluering av hvem vi vil jobbe videre med når den tid kommer.
Usikkert når de får tilbakemelding
Når kyst.no spør om han har fått noen tilbakemelding på søknaden, sier han at de har vært i dialog med Fiskeridirektoratet og har etterlevert mer informasjon. Når tid de kan vente svar, vet han ikke.
- Vi har selvsagt ett ønske om at ting kunne gått litt fortere, men vi har forståelse og respekt for arbeidet som gjøres må være grundig og nøyaktig, sier han.
Pilotegget vil settes sammen hos Mundal Båt AS, som Hauge Aqua samarbeider med.
- Piloten er 35 høy og 18 meter bred. Dermed har Mundal plass nok til å bygge piloten i sitt eksisterende anlegg, forklarer han.
Marine Harvest og Hauge Aqua har en eksklusiv utviklingsavtale. Lakseoppdretteren har også fortrinnsrett til å kjøpe enheter om de ønsker det, mens Hauge Aqua beholder alle rettigheter til konseptet.