Salthammer Båtbyggeri nær overlevering av nybygg til Cermaq
Salthammer Båtbyggeri skal etter planen overlevere arbeidskatamaran MS «Koeven» til Cermaq Norway i februar.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vestnes-verftet offentliggjorde kontrakten i april 2017, og onsdag 31. januar fikk nybygget MS «Koeven» møte sjøen for første gang.
Service- og arbeidskatamaranen som er produsert for Cermaq Norway, skal settes i bruk ved Cermaq sine anlegg i Vest-Finnmark.
- Vi har jobbet med å få frem dette prosjektet sammen med rederi og konstruktør siden i fjor sommer og det er godt å endelig kunne offentliggjøre en slik kjekk nyhet for våre ansatte. I tillegg til dette har vi også flere spennende prosjekter vi jobber med. Slik det ser ut nå blir det hektiske måneder fra juni og frem til over nyttår 2018, uttalte Ove Amdam daglig leder ved Salthammer Båtbyggeri i en pressemelding da byggingen ble offentliggjort.
Fartøyet er av typen Coast Cat 15 og har byggenummer 143. Grunnlagsproduksjonen startet 16 juni 2017 med produksjon av brenneunderlag. Bygget er tegnet og utviklet av Tomra Engineering AS i Tomrefjord.
Servicekatamaranen måler 15 x 12 meter, og er designet for bruk i forbindelse med kystnære havbruksinstallasjoner. Båten er bygget i stål med aluminium styrhus, og er designet med spesielt vekt på en robust utførelse, gode mannskapsfasiliteter og sikre arbeidsoperasjoner.
Båten er i sin helhet bygget ved Salthammer Båtbyggeri. I tillegg har datterselskapet Salthammer Tresfjord levert haikjeft, tauepinner, hellrull og plateholder. Det er utstyrt med moderne hydraulisk dekksutstyr. På dekk er det montert to kraner og vinsj.
Katamaranen har innredning for seks personer i form av tre lugarer, og har et moderne styrehus med styreposisjon forut og en akterut for drift av fartøy under arbeid ved anleggene.
Oppdrettsfartøy nummer to
Dette blir Salthammer Båtbyggeris andre nybygg innen havbruk. Det forrige nybygget fra verftet var en Coastcat 25, M/S «Fosnakongen», levert til Abyss Aqua i mars 2015.
Gunnar Gudmundsson, regiondirektør for Cermaq Norway i Finnmark har tidligere uttalt at fartøyet skal brukes til større serviceoperasjoner ved selskapets sjøanlegg i Vest-Finnmark og bemannes av lokal arbeidskraft og kompetanse.
Hoveddata:
Fremdriftssystemet er diesel-mekanisk. Leverandør er Nogva Motorfabrikk AS. Hovedmotorer består av 2x Scania Di13, 500k. Generator er 2x John Deere. Reduksjonsgear er av typen Nogva HC258. Styremaskin er av PMH Norway, ror og fremdriftspropeller fra Helseth. Sidethristere er 2x PMH Norway.
- Fartøynavn: MS «Koeven».
- Design: Coast Cat 15, tegnet og utviklet av Tomra Engineering AS.
- Lengde: 15 meter.
- Bredde: 12 meter.
- Dybde: 3,9 meter.