Foto: Cipax.

Opplever storsatsing innen utvikling i havbruksnæringen

Utstyrsleverandøren Cipax opplever en liten nedgang i produktene de selger til havbruksnæringen grunnet lakselus. Men daglig leder Dag Eirik R. Thomassen forventer at dette skal snu i 2017. - Vi opplever at det er stor satsing innenfor utvikling av nye prinsipper innenfor næringen, sier han til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Cipax AS er et Akershus-basert selskap som har sin historie tilbake til 1946. De er en rotasjonsstøpebedrift som jobber i mange bransjer. Den mest kjente merkevaren deres er Pioner-båter.

Bøyeserier til havbruk

I tillegg til båtene produserer de, industriprodukter som lagringstanker, kjemikalietanker, vanntanker, doseringsbeholdere og nedgravbare tanker og beholdere.

Daglig leder Dag Eirik R. Thomassen i Cipax. Foto: Privat/LinkedIn

- Vi produserer en rekke kundespesifikke produkter der kunden eier støpeverktøyene som for eksempel pongtonger, pumpekummer, minirenseanlegg etc. Det siste segmentet vi jobber med er oppdriftsbøyer til havbruk. Der har vi de to bøyeseriene CB og LAB bøyer, forklarer han.

Cipax AS holder til på Bjørkelangen og har 45 ansatte.

- Hvordan vil du beskrive etterspørselen når det gjelder produkter til havbruksnæringen?

- I 2016 har det vært en nedgang som til dels har vært påvirket av en streng politikk i forhold til luseproblematikken, men vi forventer at aktiviteten tiltar i 2017. Vi opplever at det er stor satsing innenfor utvikling av nye prinsipper innenfor næringen og vi tar del i denne utviklingen sammen med andre aktører i bransjen. Dette synes vi er svært positivt og forventer at det er gjennom utvikling i bransjen at vår havbrukssatsing skal vokse, sier Dag Eirik R. Thomassen, daglig leder.

Vekst innenfor båter

Han sier at selskapet har i 2016 totalt sett hatt et bra år der de har hatt størst vekst innenfor båter.

- De øvrige segmentene har vært omtrent som 2015. Kort oppsummert er resultatet i 2015 effekten av målrettet satsing på utvalgte markeder og rendyrket distribusjon, påpeker han. 

- Våre mål for årene som kommer er satsing på produktutvikling innenfor flere av segmentene våre, legger Cipax-sjefen til.

Selskapet har havbrukskunder både i og utenfor Norge.

- Vi selger våre havbruksprodukter gjennom forhandlere. Eksportandelen går både direkte til utenlandske forhandlere og indirekte via norske aktører, sier Thomassen til kyst.no.