Nordic Blu Salmon fra Skjerstadfjorden er snart å finne i restauranter og butikker hos Nord-Amerika`s største Italienske restaurant- og butikkjede Eataly. Foto: Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm

Amerikansk restaurantkjede valgte norsk laks

Laks fra Skjerstadfjorden skal selges på restauranter og butikker hos Nord-Amerika`s største Italienske restaurant- og butikkjede Eataly.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

 – Tidligere denne måneden ble avtalen ett faktum, den store amerikansk-italienske restaurant- og butikkjeden i USA har valgt Nordic Blu Salmon som sin eneste leverandør av laks til sine restauranter og butikker over hele landet, forteller Wenberg Fiskeoppdrett i en pressemelding.

Det vil si at amerikanske forbrukere vil kunne få tilgang til produktet på lokasjoner i Boston, New York, Chicago, Las Vegas og Los Angeles.

- Familieselskapene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm eier merkevaren som ble startet opp for ca. ett år siden, vi har arbeidet hardt og satser mye for å lykkes med vår egen merkevare i dette markedet og nå har vi fått det første gjennombruddet sier Geir Wenberg i Wenberg Fiskeoppdrett.

Wenberg forteller videre at i USA betyr merkevarebygging og historie absolutt alt dersom man skal lykkes, og de videre fremover kommer vi til å ha mye fokus på markedsarbeid som skal styrke merkevarebyggingen og tilliten til laksen fra Skjerstadfjorden.

Her er Skjerstadfjord lajs i kjøledisken til Eataly i USA. Foto: Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm

CleanFish

Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm samarbeider tett med selskapet CleanFish som fungerer som selger og distributør i USA. CleansFish er ifølge Wenberg Fiskeoppdret svært anerkjent og arbeider kun med sjømat som kan dokumentere scorer høyest i forhold til bærekraft.

- Vi er beæret over at den første nasjonale avtalen for Nordic Blu Salmon er inngått med Eataly, et merke som er respektert over hele verden for kvalitet og autentisitet, sier administrerende direktør i CleanFish Mike Moniz.

Nordic Blu Salmon vil bli nevnt med navn i ferskvarediskene og på restaurantmenyene deres, og er nå den eneste atlantiske laksen butikkene vil tilby.

- Vi arbeidet lenge for å finne den mest bærekraftige atlantisk laks som også smakte godt, så vi er glade for å nå offisielt ha en pålitelig partner, uttaler kvalitetssjef for kjøtt og sjømat ved Eataly Nord-Amerika Peter Molinari.

Han legger til at de skal gi sine kunder den mest bærekraftige fisken som passer de strengeste retningslinjer og er revidert av tredjepartsbedrifter.

Seafood Watch

Nordic Blu laks, oppdrettet av Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm i Skjerstadfjorden er den første og så langt den eneste atlantiske laks oppdrettet i åpne merder som er vurdert som “grønn”, best choice, av Monterey Bay Aquarium Seafood Watch-programmet i USA.

Selskapet forteller også i medlingen at Nordic Blu merkevaren er basert på bærekraft «ratingen» vi har oppnå hos Seafood Watch, dette er en anerkjennelse av måten vi gjennomfører produksjonen på og for den gode miljøtilstanden i Skjerstadfjorden.