Kleiva Fiskefarm har fått to nye hybriddrevne oppdrettskatamaraner levert av Moen Marin, og faser dermed ut to eldre arbeidsbåter.

- Dette er et stort løft, og noe vi har ventet lenge på

Oppdrettsselskapet Kleiva Fiskefarm har fått to nye tilskudd i flåten med katamaranene «Anton» og «Nyheim», som begge har hybrid drift. 

Publisert Sist oppdatert

Moen Marin har nylig overlevert katamaranene «Anton» og «Nyheim» til oppdrettsselskapet Kleiva Fiskefarm. Se video lengre ned i saken. 

Grønn teknologi gir nye muligheter

Daglig leder Marius Arvesen i Kleiva Fiskefarm sier til Kyst.no at i 2021 bestemte styret i Kleiva Fiskefarm seg for at det var på tide å ta fatt på oppgradering av selskapets båtpark. 

- Prosessen har gått over lang tid og med flere parter, og vi signerte avtalene på begge fartøy med Moen Marin i november 2022. Den 23. februar 2024 ble  «Anton» levert, og 28 mars 2024 ble «Nyheim» levert, opplyser han. 

Begge fartøy ble fraktet nordover og sjøsatt av et større fraktefartøy rett utenfor Engenes i Ibestad kommune.  

To nye arbeidsjern 

Marius Arvesen, daglig leder i Kleiva Fiskefarm sier de er svært glade for å få to nye fartøy i flåten.

Arvesen sier at båtene skal brukes som dagsbåter på deres lokaliteter og vil utføre små og mellomstore operasjoner.

-  Båtene vil for tiden benyttes på lokalitet Gregusvika og Kasteberget, og vil være gode arbeidsverktøy med fokus på krankapasitet, vinsj, dekksplass og HMS for ansatte, sier han. 

For de tyngste operasjoner, vil selskapet fortsatt benytte større servicebåter fra Håløy Havservice som de er medeier i.

Operasjonell drift og støtteordninger

De nye fartøyene skal kunne gi selskapet nye muligheter.

- Dette er et stort løft, og noe vi har ventet lenge på, sier han.

Enova hadde på tidspunkt for signering en god tilskuddsordning som gjorde valget til å investere i nye, moderne og mer miljøvennlige fartøy, enkelt for oppdrettsselskapet. 

- Enova har vært en stor bidragsyter til at vi ønsket å gå til ervervelse av nye fartøy.  

Saken fortsetter under video. Kilde: Kleiva Fiskefarm.

Historisk verdi

Oppdrettsselskapet er opptatt av å ta vare på historien, der navnene Anton og Nyheim har en historisk verdi for selskapet. 

- Navnet Anton kommer fra to personer i vår familie, der Anton Arvesen fra Engenes i Ibestad var bror til min oldefar Markus. Han var gårdbruker og skipper, og drev med fiskeri utover 1900 tallet. Han var i tillegg hovedagent i Nord-Norge for Jönköpings motorfabrikk i Sverige, sier han, og legger til:

Kleiva Fiskefarm:

  • Kleiva Fiskefarm AS er en familiebedrift drevet av familien Arvesen fra Engenes. 
  • Siden 1986 har de spesialisert seg på oppdrett av laks, 
  • Selskapets hovedkontor befinner seg på Engenes i Ibestad kommune.

- Anton Hansen var min oldefar på min mors side, fra Laupstad på Andørja i Ibestad, han drev handelsvirksomhet utover 1900 tallet, videreført fra sin far. Anton Hansen var også medeier i fiskefartøyet MS Nansy, men drev først og fremst en viktig handelsnæring på land som hadde stor betydning for lokalsamfunnet og omlandet for øvrig.

Navnet Nyheim tilhørte motorkutteren Nyheim på 35 bruttotonn. 

- Fartøyet var eid av min oldefar Markus Arvesen og ble kjøpt i 1929. Han drev fiskeri sammen med sin bror Anton Arvesen og var vekselvis innom torskefiske i Lofoten, Finnmark og ved Bjørnøya. For ordenes skyld må jeg nevne at en av dagens båter som vi nå skifter ut, har de senere år allerede båret navnet Nyheim. Vi viderefører tradisjonene og beholder Nyheim-navnet med oss fremover, sier Marius Arvesen. 

Byggeprosessen og overlevering

Arvesen sier til Kyst.no at fartøyene ble en del forsinket som følge av leveranseproblemer på noe teknisk utstyr. 

- Men det har ikke gått noe utover driften vår annet enn at vi gjerne skulle hatt de operativ for lenge siden. Vi har hatt to mann på byggoppfølging og det ble noen runder ned til Kroatia der skrog og hovedutrustingen ble foretatt. Resterende ferdigstillelse skjedde i Rørvik hos Moen Marin der vi også var til stede i perioder. 

MS Nyheims styrekonsoll.

Selskapet planlegger også å få utført noe arbeid lokalt av Harstad Elektro med montering av ekstra skjermer og digital kartpakke. I tillegg ble det montert varmepumpe i styrhus på begge båter av selskapet Industriteknikk AS som er en lokal leverandør i Ibestad.

Styrhuset vil forøvrig ha en sittegruppe og kjøkkenkrok, samt at en har et eget verksted og wc tilgjengelig om bord.

- En stor styrke 

Arvsen sier han berømmer driftskoordinator Espen Skjellhaug og prosjektleder Havbruk, Øyvind H. Svartsund som har vært en stor styrke i prosjektet med oppfølging av de to fartøyene. 

- I tillegg kan jeg nevne at vi i forkant av kontraheringen hadde møter med nøkkelpersoner slik at vi skulle sørge for best mulig sluttresultat opp mot vårt faktiske behov, påpeker han. 

HMS og infrastruktur

Kleiva Fiskefarm har de senere år valgt å gå bort fra tradisjonelle capstaner, og Arvesen sier de har i stedet valgt en type vinsj fra selskapet MBH, i kasse. 

Spesifikasjon per båt:

  • LOA: 14,00 m
  • Mld. Bredde: 8,00 m
  • Dybde i riss: 2,80 m
  • Dekksvinsj: 15T fra MBH.
  • Kran: Palfinger 50002 / 48,7tm
  • Hydraulisk tugger-vinsjer: 1 stk 5,0 tonn / 1 stk 3,0 tonn. Fra MBH.
  • Besetning 5 personer med tilhørende rednings- og nødutstyr.
  • Hovedmotor Levert av ZEM Energy, type Danfoss.
  • Batterisystem Leveres av Zem Energy, totalt 495kWh.
  • Generator Type Scania 220kW.

- Denne type vinsj har vi tidligere erfaring med i servicebåtselskapet Håløy Havservice, og vi ønsket å fortsette for å bedre sikkerheten til folk. Tradisjonelle capstaner har stor risiko for klemskader, dessverre.

Arvesen poengterer at HMS har høyt fokus hos dem. 

- I tillegg har vi fått et bedre arbeidsmiljø med mindre støy i hverdagen. Båtene har et hybridsystem om bord og det er fantastisk å betjene de på bare batteri. Ved behov får lading, slår generatoren automatisk inn. Utover dette jobber vi med landstrømløsninger, og vil om ikke lenge få en fantastisk infrastruktur i Engenes Fiskerihavn. 

Staten har gått inn med midler til havnefornyelsen, som ifølge Arvesen straks er fullført. 

- Vi satser også tungt på egne driftsløsninger i havnen for oppdrett og fiskeri, noe vi for øvrig ser vi veldig frem til, bemerker han. 

Kleiva Fiskefarm-sjefen sier har også lyktes med å slippe ut mindre CO2 og dermed ivaretar de miljøet på en bedre måte. 

- Også er det jo snillere økonomisk for oss også. Vi har hatt Parisavtalen i minne når valget ble tatt, historisk sett har vi vært tidlig ute med å prøve ny teknologi og mener det er rett å satse på moderne løsninger som kan gi de alle ansatte en bedre hverdag. Vi faser nå ut to av våre gamle båter til fordel for de nye, sier han. 

 Dåp

Arvesen opplyser at det kommer til å bli storstilt dåp av en rekke fartøy litt senere ut på året. 

MS Nyheim foran hovedkontoret til Arvesen-konsernet, også kalt innovasjonssenteret.

- Vi har spennende planer gjennom konsernet, og ønsker så klart å gjøre dette i nye Engenes Fiskerihavn. Det er bare å følge med, sier han. 

Avansert teknologi

Ken-Vidar Sara, driftssjef hos Kleiva Fiskefarm skriver på SoMe at de nye fartøyene er fantastiske arbeidsredskap med fokus på miljø, samt de ansattes sikkerhet og komfort.

- Med avansert teknologi og bærekraftige løsninger, tar de oss et skritt nærmere en mer bærekraftig fremtid, samtidig som de sikrer trygge og behagelige arbeidsforhold for vårt team.Vi har en fantastisk arbeidsgiver som satser for fremtiden, skriver han på LinkedIn. 

Områdeleder Johan Kristian Johansen i Kleiva Fiskefarm skriver at det var utrolig artig å få tatt «Anton» i bruk.

MS Nyheim fra siden.
MS Nyheim akter