Skal digitalisere havbruksnæringen - men påpeker det krever endringer
Telenor Smart Havbruk har i syv måneder jobbet med å få innsikt for behovet til havbruksnæringen, og jobber for fullt med å digitalisere hverdagen til oppdretterne.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rune Wilhelmsen er leder for Smart havbruk, og bergenseren som tidligere var regiondirektør for Telenors vestlandskontor, jobber nå for fullt med å bygge opp nye tjenester for digitalisering av norsk havbruksnæring.
Bygger innsikt
Til Kyst.no sier han at siden oppstart av Smart Havbruk for rundt syv måneder siden har hovedfokus i første omgang vært å bygge innsikt og forstå utfordringene i bransjen.
- Vi er nå godt i gang med å se på hvordan Telenor best kan understøtte disse behovene. Innsikt har vi fått gjennom god og tett dialog med store og små oppdrettere både ute på anleggene og i strategisk ledelse. Mye tyder på at både utfordringer og muligheter krever endringer i bransjen, og som mange snakker om vil bransjen raskt gå mer i retning av å bli mer kompetansebasert.
Han påpeker at det vil si at driften vil bli mer datadrevet og at innsamling, strukturering, analyse og presentasjon av data blir stadig mer sentralt.
- Vi har derfor også prioritert å delta på spennende møteplasser og konferanser i bransjen for å delta i debatten om denne utviklingen. Vi tror at vi sammen med gode partnere kan bidra til videre vekst og bærekraftig utvikling gjennom digital transformasjonen i næringen, legger han til.
- Mobilnettet kan benyttes i mye større grad
Når data blir virksomhetskritisk sier han også at den grunnleggende digitale infrastrukturen vil bli det.
- Fundamentet for å gå i retning av en kompetansebasert næring er at den digitale grunnmuren er på plass. Det vil si at sensor- og videodata kan samles, transporteres og behandles på en sikker og trygg måte og at medarbeidere i alle deler av organisasjonen får tilgang på den riktige innsikten.
Tilgang til stabile og sikre fiber og radionett påpeker Wilhelmsen blir derfor kritisk for bransjen og sier de er godt i gang med tilbud og leveranser på dette. Telenor har også jobbet mye med hvordan mobilnettet kan tilpasses for å understøtte havbruksbransjen enda bedre.
- Dette er en næring som driver virksomhet i områder hvor tilgjengelig digital infrastruktur må styrkes. Vi har derfor tro på at mobilnettet kan benyttes i mye større grad enn i dag, og vi jobber tett sammen med våre leverandører for å finne løsninger for å dekke behovene. Både effektiv drift og observasjon av fiskens helse krever innsikt i tilstanden til fisken under vann, sier han.
Piloter
Eksempelvis peker han på at bruk av live video krever mye kapasitet for opplasting av data fra nettverkene deres.
- Vi har i perioden kommet langt med piloter som viser at vi kan løse mye med dagens mobilnettverk og vi har også pågående aktiviteter for å sikre at neste generasjons mobilnettverk (5G) kan spille en sentral rolle i den videre utviklingen. 1. oktober åpnet vi også det landsdekkende NB-IoT nettverket vårt. Dette er et nettverk for tingenes internett, og dette åpner for billigere og mer effektiv bruk av sensorer i alle deler av verdikjeden til bransjen. Store datamengder betyr også at tjenester for sikring, presentasjon og maskinlæring vil være viktig, forklarer han.
- Hvordan skal Telenor Smart Havbruk bli best på digitalisering av havbruksnæringen? hva er målet?
- Først og fremst skal vi bidra med å levere den beste digitale grunnmuren til bransjen for å samle, sikre og dele data. Dette er forutsetningen for den utviklingen som kommer fremover. Med denne på plass vil vi sammen med partnere bygge et digitalt økosystem for å digitalisere havbruksnæringen.
Wilhelmsen sier avslutningsvis at han leder dette arbeidet, og bruker ressurser på tvers i Telenor-organisasjonen for å realisere ambisjonene deres.