Doxacom etablerer seg i Nord-Norge - henter Insula-topp
Kristel Pedersen er ansatt som rådgiver og ansvarlig for Doxacom sin satsing i Nord-Norge.
Doxacom er et kommunikasjonsselskap etablert i Ålesund i 2011 av Øyvind Michael Olsen.
De melder at de har bygget opp en solid posisjon innen strategisk kommunikasjon og forretningsutvikling for havbaserte næringer, spesielt på Nord-Vestlandet. Nå henter de inn Insula-direktør Kristel Pedersen for å kunne bidra enda tettere overfor sjømatselskaper som ønsker å ta del i verdikjeden helt fram til middagsbordet til forbrukeren.
- Doxacom ønsker å bistå norsk sjømatnæring i å posisjonere seg for fremtiden. Det får vi enda bedre til om vi inkluderer hele verdikjeden, fra hav til bord og fra sør til nord, sier Vibeke Hanssen, daglig leder i Doxacom i en pressemelding.
Selskapet har siden 2012 hatt sterke kundeforhold i Nord-Norge, og fra 1. april 2022 skal altså Pedersen lede selskapets satsing i nord.
- Vi er veldig glade for at Kristel har valgt å ta med seg sitt brennende engasjement for havet, sjømatnæringen og den nordligste landsdelen inn i Doxacom. Med henne på laget er vi enda bedre rustet til å bistå og løfte havnæringene, sier Hanssen.
- Sjømat er fortiden og fremtiden vår
Pedersen kommer fra stillingen som konserndirektør HR og kommunikasjon i Insula hvor hun har jobbet de siste ti årene. Hun har også erfaring fra verdensutstillingen World Expo Shanghai i 2010, og fra Accenture. Hun har utdanning innen fiskerifag og økonomi fra Nord Universitet, og trådte sine barneår på familiens fiskebruk på Ballstad i Lofoten. Ballstad blir også hjemmehavn i den nye jobben, hvor hun ser frem til å jobbe for et bredt nordnorsk og internasjonalt næringsliv.
- Sjømat er fortiden og fremtiden vår, og den norske sjømatnæringen er en stolt og omstillingsdyktig næring som leverer bærekraftig mat til en hel verden. Men kampen om internasjonale posisjoner tilspisser seg. Skal vi vinne morgendagens kunder, talenter og marginer må vi derfor ta en større andel av verdiskapingen og jobbe aktivt med vårt omdømme, sier hun og legger til:
- Vi må sette forbruker i fokus, snakke mer om de gode matopplevelsene og ta tydeligere ansvar fra hav til bord. Dette gjelder små så vel som større aktører, for sammen spiller vi hverandre gode, uttaler Pedersen.
Hun beskriver sine ti år i Insula, og datter- og merkevareselskapet Lofotprodukt, som særdeles lærerike og spennende. Ikke minst på grunn av mange dyktige og engasjerte kollegaer. Når hun nå bytter beite, ser hun frem til å bli kjent med sine nye kollegaer i sør.