Her løftes de to ferdige eggene på lekter.

Både glede og sorg for Ovum

Lyngøy gleder seg over teknologiske milepæler, men advarer om den alvorlige situasjon for Herde Kompositt fremover.

– Vi løfter to ferdige postsmoltegg på lekter i dag. Det ene er et flunkende nytt E2000, og det andre er den oppgraderte versjonen av piloten. Begge skal til Gjermundnes i Romsdalsfjorden, opplyser han. 

Lyngøy sier at det har vært en travel høst med å få ferdig disse to prosjektene.

– Vi er utrolig stolte av teamet vårt som har klart å ferdigstille begge prosjektene innenfor en stram tidsplan. Til tross for denne viktige måloppnåelsen, er situasjonen alvorlig for Herde Kompositt fremover, sier han. 

Gir ikke opp

Han forteller at dessverre er ordreboken slunken fremover, og permitteringsvarsel er sendt ut til over 50 av deres medarbeidere, noe som har store negative ringvirkninger for lokalsamfunnet i Ølve. 

– Hos Ovum i Bergen har åtte dyktige medarbeidere fått oppsigelse, opplyser han.

Lyngøy sier at de likevel ikke gir opp, og er fullstendig overbevist om at for at næringen skal vokse, må man ha flytende lukket teknologi som et alternativ på mange lokaliteter – for å ta bedre vare på laksen.

Lyngøy opplyser at Herde Kompositt jobber svært aktivt med å få inn andre typer oppdrag

Cato Lyngøy gründer av Ovum.

– Vi opplever at mange ønsker å hjelpe oss og kommer med aktuelle oppdrag eller tilbud om innleie av personell. Her har det tette samarbeidet med fagforeningene vært avgjørende. Men så langt har ingenting materialisert seg i signerte kontrakter.

Tørt fremover

Han påpeker at Herde er en lovende bedrift med mye kompetanse.

– Den prøver vi å ta vare på, samtidig som vi gjennomfører en «snuoperasjon» og etablerer flere bein å stå på. Vi har hatt rikelig å gjøre med egg-oppdragene frem til nå, men fremover er det altså ganske tørt.

Det ferske Egget som er bygget på Herde Kompositt har den samme størrelse som piloten: 2000 m³, 21 meter høyt og 15 meter bredt. 

– De gode biologiske resultatene fra de første fiskeproduksjonene, sammen med over 150 systematiserte læringspunkter, gir oss et solid fundament inn i oppskaleringen til 20.000 m³. Nå har vi også tatt kostnaden med å ta piloten på land. Dette gir oss god innsikt og risikoreduksjon for vår teknologi og for kundene i neste runde, sier Lyngøy.