Ved årsskiftet satt Egil Ulvan Rederi i drift With Nord, som er et fartøy som skal kjøre stykkgods og fiskefor på strekningen Ålesund – Finnmark. Foto: Egil Ulvan Rederi.

- Menneskene utgjør forskjellen

Egil Ulvan Rederi opplever god tilgang på kvalifiserte norske sjøfolk. – I et marked der teknologien til en viss grad kan kjøpes av alle aktørene, utgjør menneskene i organisasjonen forskjellen, sier daglig leder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi, sier til Kyst.no at 2019 så langt ikke er forskjellig for rederiet i forhold til starten på 2018.

- Men med ytterligere ett fartøy i drift fra årsskiftet, så forventer vi å styrke vår posisjon ytterligere innenfor havbrukssegmentet.

- Det er noe tidlig å si noe om etterspørselen så langt, men det er ingen signaler som tilsier at etterspørselen etter havbrukstjenester skal svekkes i 2019, legger han til. 

Kniver om arbeidskraften

Arild Hoff, daglig leder i Egil Ulvan Rederi, sier rederiet forventer å styrke sin posisjon ytterligere innenfor havbrukssegmentet. Foto: Helge Martin Markussen/Skipsrevyen.no.

I en næring der aktørene kniver om den beste arbeidskraften, opplever Egil Ulvan Rederi god tilgang på kvalifiserte norske sjøfolk.

- I et marked der teknologien til en viss grad kan kjøpes av alle aktørene, utgjør menneskene i organisasjonen forskjellen, sier Hoff til Kyst.no.

Selskapet har kontorer i Trondheim og eier i dag syv fartøy, seks av disse er beskjeftiget innenfor havbruk. Ut over dette drifter selskapet flere bulkfartøy som deleier i Halten AS og Halten Bulk AS.

Les også: Egil Ulvan Rederi øker aktiviteten innen havbruk

Egil Ulvan Rederi:

  • Selskapet har siden oppstarten i 1919 vært drevet som et familierederi.
  • I dag er det tredje og fjerde generasjon far og sønn som er ved roret.
  • Egil Ulvan har vært med siden 1967 og Ivar Ulvan siden 1994.

Fôrbåtene til rederiet er spesialfartøy som frakter fiskefôr, samt leverer vann og diesel til fôrflåtene. En av deres oppgaver er blant annet å frakte og losse fiskefôr i bulk og “big bags” direkte til fôrflåtene for Marine Harvest.

Nytt fartøy i drift

Ved årsskiftet satt selskapet i drift With Nord, et fartøy som skal kjøre stykkgods og fiskefor på strekningen Ålesund til Finnmark.

- Med åpning av den nye ruten så kan vi som rederi tilby frakt av fiskefor levert til anlegg, langs hele kystlinjen fra sør til nord. Det unike med dette er at fôrselskapene kan kjøpe frakt av fiskefôr basert på tonnprising, og slipper følgelig å leie inn fartøy på TC når dette ikke er formålstjenlig, opplyser Hoff.