Laks ligger på en prosent i markedsandel
- Markedsadgangen for laks i Kina er meget krevende. Siden april har det i praksis ikke vært markedsadgang for norsk laks i Kina, og markedsandelen har ligger rundt en prosent, sier Sigmund Bjørgo, fiskeriutsending fra Norges Sjømatråd i Kina.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Det er nye tester som medfører lang karantenetid som gjør eksporten av laks mildt sagt krevende, samt utfordrende å få importlisenser for norsk laks. Samtidig rapporterer aktørene om at markedsadgangen på hvitfisk og pelagisk er tilnærmet som normalt, sier Bjørgo til kyst.no.
- Markedsadgangen for laks i Kina er meget krevende. Siden april har det i praksis ikke vært markedsadgang for norsk laks i Kina, og markedsandelen har ligger rundt en prosent, legger han til.
Les også: Eksporten til Storbritannia øker fremdeles
Per november var der eksportert sjømat for NOK 2,2 mrd. Dette var en nedgang fra NOK 2,9 mrd per november i fjor.
- Den krevende importsituasjonen på laks er noe av årsaken, samt at andre markeder har kjøpt en del av volumene på hvitfisk og pelagisk som tidligere har gått til Kina, forklarer han.
- Hvilke arbeidsoppgaver har du som fiskeriutsending i Kina?
- Arbeidsoppgavene som fiskeriutsending er svært variert. Det siste året har jeg jobbet mye med aktørene i markedet for å analysere den krevende markedsadgangen til laks. Samtidig har jeg jobbet aktivt med markedsutvikling av laks og vårt nye prosjekt «Torsk i Kina, påpeker han.
Kampanjer for fisk
I Hong Kong gjennomfører Bjørgo nå i desember den andre store integrerte annonseringskampanjen i år. Prosjektet «Torsk i Kina» er nybrottsarbeid, både for næringen og Sjømatrådet.
- Dette er en svært givende oppgave, da vi jobber såpass tett sammen med næringen både i Norge og Kina. Det er mye entusiasme rundt prosjektet, og mange kinesiske aktører tror norsk torsk kan bli like stort eller større enn laks, sier han.
Hverdagen til Bjørgo er svært variert og få dager er lik.
- Dagen starter alltid med gjennomgang av medieovervåkningen på morgenkvisten. Hver dag mottar jeg fire rapporter med medieovervåkning som gås igjennom av min kollega og byrået vårt. Deretter styres dagen av prosjektene, markedsadgangen, henvendelse fra norske aktører, og kontakt mot den kinesiske næringen, utdyper han.
Les også: Spanjolene storspiser norsk laks i desember
Mye reisevirksomhet
Markedsaktiviteter, møter med næringen og handelen, samt oppfølging av byråer medfører mye reisevirksomhet for fiseriutsendingen, med ukentlige reiser.
- Kina er et stort land der de fleste aktørene opererer regionalt. Reisene går hovedsakelig til Beijing, Hong Kong, og Guangzhou, men også til nyer som Qingdao, Wuhan, Shenyang, Chengdu, Shenzhen og Chongqing, sier Bjørgo.
Han beskriver jobben som svært givende og lærerik.
- Man lærer mye om kultur, handelsmønster og forbrukerne i markedet. Den største utfordringen jeg har møtt er den samme som lakseaktørene har opplevd, nemlig den krevende markedsutfordringen. Over natten måtte alle planer og strategier skrives om, uten å vite hvor lenge situasjonen ville vedvare eller hvor stor effekt den krevende markedsadgangen ville ha, forklarer fiskeriutsending Sigmund Bjørgo til kyst.no.