- Hyppige endringer i markedsavgiftene er ikke ønskelig
- Å gjøre markedsavgiftens prosentuelle størrelse avhengig av produktets spottpris synes vi i det hele og store er en grunnleggende dårlig ide, skriver NSL.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I NSL sitt høringssvar på– Forslag om endring om regulering av eksport av fisk og fiskevarer og forskrift om samordnet innkreving av avgift på fiskeeksport, til departementet, innleder de med at de finner det nokså underlig at departementet, under ett år etter at markedsavgiftene forrige gang ble justert, på nytt fremmer forslag om endringer.
- En burde da i det minste la satsene som ble innført 1. januar i år få virke en stund før departementet lar seg påvirke av de unormalt høye spottprisene vi har sett hittil i år. Det kan jo være at 2017 blir annerledes, og da er vi kanskje i en situasjon at budsjettet til Sjømatrådet ikke oppnås og nye justeringer må til, skriver de.
De viser til at Departementet synes med forslaget å legge opp til en ordning hvor eksportørene skal betale en høyere avgift når prisene er lave, og en mindre avgift når det går bra.
- Med andre ord skal næringa, med foreliggende forslag, betale mere i avgift når marginene er små og vice versa. NSL mener at et slikt forslag med hyppige justeringer vil virke mot sin hensikt og vil i tillegg være svært arbeidskrevende å administrere. Å gjøre markedsavgiftens prosentuelle størrelse avhengig av produktets spottpris synes vi i det hele og store er en grunnleggende dårlig ide.
De mener en slik ordning vil kun skape uro og uforutsigbarhet.
- Vi ser heller ingen grunn til at oppdrettsfisk og pelagisk skal bidra mindre til fellesskapet per omsatt krone enn hva andre fiskeslag skal gjøre. Tross alt utgjør oppdrettsfisk og pelagisk den største del av fellesskapets ressurser og bør av den grunn alene ta det største ansvar for generisk markedsføring og beredskap.
- I det store bildet vurderer NSL forslagene til nye satser og hyppige justeringer av markedsavgiften som forhastede og dårlig funderte fra departementets side. Hyppige endringer i markedsavgiftene er ikke ønskelig fra sjømatnæringas side og NSL vil derfor be om at departementet innfører et mere permanent regime. For ytterligere argumenter for å opprettholde en felles solid markedsførings- og beredskapsplattform som Sjømatrådet, vises til vårt høringssvar fra forrige runde datert 7. april 2015. Argumentene vi fremmer i dette svaret er fortsatt gyldige og må sees på som et tillegg til dette svaret.