Næringsaktører går sammen om kjøp av helikopter og fly
I første rekke er dette aktører innen havbruk og tilknyttet marin/maritim virksomhet i Trøndelag, som har dannet et eget selskap for lufttransport. Primært for å effektivere egen drift og logistikk. Nye Fisher AS opererer både helikopter og fly, meldes det.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– To maskiner, et helikopter og et fly, er innkjøpt for å effektivisere transport og logistikk i de 12 eierselskapene og nettverkene knyttet til deres virksomhet, sier styreleder Roald Dolmen (bosatt Nærøy) i nyetableringen som talende nok har en stilisert flyvefisk i logoen.
Selskapet er etablert med aksjekapital på 5 millioner kroner. Med seg i styret har Dolmen trioen Jørn Otto Røed (Nærøy), Arnt Ring (Frosta) og Jan Ivar Sandnes (Snåsa).
– Lang reisetid er gjerne en stor ulempe for ei i hovedsak distriktsnæring som havbruk. Å kunne tilby raskere og enklere transport luftveien blir en åpenbar fordel både for våre folk og i andre tilknytta selskap, sier daglig leder Ove Løfsnæs i serviceselskapet AQS.
Ikke bare persontransport i forbindelse med mannskapsbytte og møter er aktuelt. Rask handling og framføring av reservedeler og servicemateriell vil også være svært interessant.
12 eiere per i dag
– I mange tilfeller vil det være god økonomi og tilhørende effektiv utnyttelse av materiell og kapasitet å få fram reservedeler så raskt som mulig. Med etableringen av Fisher AS får store deler av næringslivet i regionen slikt verktøy tilgjengelig, framholder Harry Bøe – som via SS Invest er en av eierne. Han er også administrerende direktør i Norsk Fisketransport AS med ansvar for omfattende operasjoner langs store deler av norskekysten.
I alt 12 foretak og investeringsselskap er medeiere i Fisher: Rodo Invest, SS Invest, Elllingflesa Holding, Fanøyskjæret, Valeta, Haspro, Moen Marine Group, Nærøysundgruppen, Heliscan Invest, Kverva, Emilsen Fisk og Norsk Navigasjon Holding.
Dagens maskiner er helikopteret BA350 og flyet Beechcraft F90. Totalt er vel 14 millioner kroner investert. For å sikre sunn økonomi i drifta, er det også tale om utleie av overskuddskapasitet til Heliscan AS.
Effektiviserer
– Etableringen og godt samarbeid vil uten tvil effektivisere logistikken for våre bedrifter, sier daglig leder Jan Ivar Sandnes i Fisher AS. Værnes er i dag base for flyet, mens helikopteret normalt står på Frosta.
Norskekysten med lange fjorder og mange øyer er krevende å forsere langs landeveien. For eksempel tar 490 km landevei fra Rørvik i Nord-Trøndelag til Frøya i sørfylket sju timer med bil, mens 177 km luftlinje gjøres unna på 50 minutter med helikopter.
Driftsstans på båt og annet materiell koster mye – og med Fisher skal deler og servicepersonell/mekaniker komme raskt frem; enten det er nord i Finnmark eller sør på kysten.
De to maskinene som det er investert i driftes i samarbeid med Heliscan. Flyet blir bare disponibelt for selskapets eiere, mens helikopteret opereres av Heliscan og tar på seg kommersielle oppdrag for alle, opplyser styreleder Roald Dolmen.
Flyet er en Beechcraft 2-motors turboprop med trykkabin og avisingsutstyr.Maskinen er i store trekk samme type som luftambulansen bruker, og kan fly i nær sagt all slags vær døgnet rundt. Flyet har marsjfart 500km/t, har åtte seter og bruker eksempelvis om lag to timer fra Rørvik til Alta. Helikopteret er et Eurocopter 350 med seks seter. Marsjfart ligger på om lag 240 km/t.